Bakelants: 'Dit is duidelijk géén droomparcours'
In zijn analyse voor HLN bekijkt Jan Bakelants het gepresenteerde parcours van de Tour de France 2026 door de bril van Remco Evenepoel. De ex-prof ziet een parcours dat ongeschikt is voor de nummer drie van de Ronde van Franrijk 2024. De olympisch- en wereldkampioen tijdrijden komt er met slechts 26 individuele tijdritkilometers bekaaid vanaf.
Maar volgens Bakelants staat het vast dat Evenepoel de Tour de France wél rijdt. "Remco is niet naar Red Bull-BORA-hansgrohe getrokken om de Giro te rijden. Ik denk wel dat hij zal moeten starten. Maar het mag duidelijk zijn dat dit geen droomparcours voor hem is."
'Tourorganisatie laat het na om wedstrijd spannender te maken'
Met de ploegentijdrit, de rit over de Montjuïc en de bergetappe naar Les Angles begint de Tour in het voordeel van Evenepoel, ziet Bakelants. Hij vergelijkt het Grand Départ met dat van 2024, toen er na de start in Italië op dag vier een rit over de Galibier gepland stond.
"De sterke Evenepoel van in de slotweken van het huidige seizoen moet in dit interessante stuk van het parcours zeker zijn rol kunnen spelen. Dat verwachten we ook van hem", aldus de oud-prof.
Bakelants trekt echter de conclusie dat het parcours vooral weer op maat van Pogacar is. "Wat ergens te betreuren valt. De Tourorganisatoren hebben in de uitbouw van hun parcours niet bepaald rekening gehouden met Evenepoel. Ze hebben het nagelaten om hun wedstrijd potentieel spannender te maken."
Bakelants ziet slechts 'een halve tijdrit'
Vooral het uitblijven van een fatsoenlijke individuele tijdrit stoot Bakelants tegen het zere been. Aan het begin van de derde week staat de enige rit tegen de klok voor individuen op het menu. Eentje van 26 kilometer over een glooiend en technisch parcours. Niet de meest ideale tijdrit voor de meest aerodynamische renner uit het peloton.
"Sowieso is een tijdrit van 26 kilometer niet heel lang als je het afweegt tegen het totale aantal hoogtemeters of wedstrijdkilometers", aldus Bakelants. "Het tijdrijden wordt in deze Tour nog stiefmoederlijker benadeeld dan anders. Deze chronorace zal amper invloed hebben omdat ze zo dicht bij Parijs ligt. Ik noem het maar een 'halve' tijdrit."
Waarom geen extra tijdritten of uitstapjes in het middengebergte?
Bakelants had graag nog een extra tijdrit van tussen de veertig en vijftig kilometer gezien. "Die de koers spannender zou maken. Dit wordt wordt een inspanning van rond het half uur. Heel veel maak je daar niet mee goed in het klassement."
Na de tijdrit volgt de apotheose in de Alpen, met twee keer de Alpe d'Huez. "Het lijkt op een gebrek aan inspiratie. Niemand zit daar op te wachten in die fase van de Tour. Een paar extra uitstapjes in het middengebergte waren beter geweest", vindt Bakelants.
Geen kansen voor de underdog
"Het is dan ook vreemd om vast te stellen dat er geen wedstrijddesign is ontworpen dat de underdog een grotere kans biedt. Door bijvoorbeeld een blik met veel meer tijdritkilometers open te trekken."
"Niet dat het Pogacar volstrekt kansloos maakt, maar het zou de kansen van Evenepoel wel kunnen verhogen", lacht Bakelants tot slot. "Mocht Remco een Fransman zijn geweest, hadden we wel een ander parcours gekregen, denk ik."
- Cor Vos