Veel chagrijn bij Belgische analisten: 'Waar moet onze Remco nu nog het verschil maken tegen Pogacar?'

De Tour van 2026 telt amper 26 kilometer tegen de klok, en dat steekt bij een aantal Belgische analisten. Ze vinden het veel te weinig voor Remco Evenepoel.

tadej pogacar en remco evenepoel aan de start van een etappe in de tour de france

Te weinig tijdritkilometers: Evenepoel op achterstand

Na de bekendmaking van het parcours van de Tour de France 2026 is in België de discussie volop losgebarsten. Met slechts 26 tijdritkilometers – waarvan een groot deel zelfs bergop – lijkt het parcours eerder geschreven voor Tadej Pogacar dan voor Remco Evenepoel. En dat steekt.

Voormalig renners en analisten Marc Sergeant, Dirk De Wolf en Serge Pauwels spreken in Het Nieuwsblad van een gemiste kans. “26 kilometer is veel te weinig voor onze Remco,” verzucht De Wolf. “In onze tijd had je grote rondes met meer dan 100 tijdritkilometers. Nu duren die ritten amper 20 tot 30 minuten.”

Pogacar krijgt vleugels van het nieuwe parcours

Volgens de Belgische analisten speelt de organisatie van de Tour bewust in op de huidige tijdsgeest. Pogacar maakt de koers tegenwoordig voorspelbaar, zegt Sergeant, en dus wil ASO het spannend houden tot in de laatste week. Maar die keuze lijkt vooral in het voordeel van de Sloveen uit te vallen.

Pauwels verwoordt het nuchter: “Dit Tour-parcours ligt Remco wel, maar het is nog meer op maat van Pogacar. De vraag is: waar kan Evenepoel nog het verschil maken? Alleen in het tijdrijden, en dat is nu te beperkt.”

De Belgische frustratie: ‘Ze willen spanning, maar dat is larie’

Dirk De Wolf neemt geen blad voor de mond. “Ze willen het spannend houden tot het eind, maar dat is larie. De renners maken de koers, niet het parcours,” zegt hij. Hij pleit voor meer tijdritkilometers, omdat dat volgens hem het evenwicht herstelt tussen klimmers en specialisten.

Een langere tijdrit, zo stelt De Wolf, had Evenepoel een serieuze bonus kunnen opleveren. “Een Remco op z’n best pakt op die manier vijf minuten op de rest,” klinkt het.

Kan Red Bull het verschil maken?

Naast het parcours speelt ook tactiek een rol. Red Bull-Bora zal volgens de kenners een plan moeten smeden om Pogacar te ontregelen. Sergeant: “De ploeg zal zijn kopman moeten afzetten aan de voet van de laatste klim. Dan wordt het man tegen man. Maar wat doe je met een Roglic of Lipowitz in dezelfde ploeg? Daar moeten ze slim mee omgaan.”
Het geeft aan hoe complex de puzzel wordt: zelfs met de beste benen moet de timing kloppen.

Giro en Vuelta lonken als alternatief

Toch is er hoop, of op zijn minst een uitweg. Pauwels fluistert iets interessants: “Het zou niet de eerste keer zijn dat de Giro of Vuelta hun parcours licht aanpassen om Remco te lokken.” Die mogelijkheid opent de deur voor een alternatief seizoensplan, waarbij Evenepoel misschien een andere grote ronde kiest om te schitteren.

Maar één ding staat vast: het Tour-parcours van 2026 zal geen cadeau zijn. Pogacar lijkt opnieuw de favoriet, en de Belgische kenners weten het: wie Remco Evenepoel wil zien winnen, zal moeten hopen op meer dan alleen goede benen.