Jaarrekening legt miljoenen bloot
Uit de jaarrekening van Wielerteam Ciclismo Mundial BV, de vennootschap van de broers Roodhooft, blijkt dat het budget van de ploeg de laatste jaren stevig is gegroeid. Dat twitterde wielerjournalist Luc Grefte. In 2022 draaide de ploeg ongeveer 19 miljoen euro, in 2023 23,8 miljoen en in 2024 al 26,8 miljoen.
Een stijging van bijna veertig procent in twee jaar tijd - flink, maar nog altijd ver verwijderd van de superbudgetten waarmee de rijkste WorldTour-teams opereren. Het gaat vrijwel zeker om de mannenploeg; er zijn geen aanwijzingen dat de vrouwenploeg in deze cijfers is meegenomen.
Halve budget, dubbele winst
Ter vergelijking: UAE Team Emirates en INEOS Grenadiers beschikken elk over meer dan 50 miljoen euro per jaar. Ook Visma | Lease a Bike en Red Bull BORA-hansgrohe werken met budgetten tussen de 35 en 45 miljoen.
De ploeg van Van der Poel doet het dus met grofweg de helft van dat bedrag — en wint wél de grootste koersen. Dat contrast verklaart waarom Alpecin-Deceuninck bekendstaat als hét voorbeeld van efficiënt management in het moderne wielrennen. Waar anderen smijten met geld, rekenen de broers Roodhooft met precisie.
Van der Poel en Philipsen nemen flink deel voor hun rekening
Mathieu van der Poel zou jaarlijks rond de vier miljoen euro verdienen. Bij een totaalbudget van circa 27 miljoen is dat ongeveer vijftien procent van de hele ploegbegroting. Voeg daar Jasper Philipsen bij, en al snel zit bijna een derde van het budget in twee renners.
Dat maakt duidelijk hoe scherp de ploeg moet sturen op efficiëntie. De broers Roodhooft investeren liever gericht in een paar absolute kopmannen en een strak ondersteunend kader dan in een brede selectie vol luxehelpers.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FmjAXQY3TPJVr6A1761553740.jpg)
Succes met een prijskaartje
De keerzijde van het succes is dat het ook geld kost. De stijgende salarissen van de kopmannen drukken zwaar op de begroting, zeker nu Deceuninck na 2025 geen naamsponsor meer is - al gaan er geruchten dat ze toch nog blijven sponsoren zolang er geen vervanger is gevonden. De ploeg groeit snel, maar het financiële evenwicht blijft precair.
De uitdaging voor de komende seizoenen: de sportieve lijn vasthouden zonder het model te breken dat hen juist zo succesvol maakte. Succes vraagt durf, maar ook discipline — en dat weten de broers Roodhooft als geen ander.
Slimme groei, maar met grenzen
De ploeg van Van der Poel bewijst dat je met minder geld ook de top kunt bereiken. Maar de jaarrekening laat zien dat de marge kleiner wordt. Het model van efficiënte groei werkt zolang de balans tussen ambitie en realiteit niet doorslaat.
De broers Roodhooft hebben van Alpecin-Deceuninck een winmachine gemaakt op een middenbudget. De komende jaren zullen uitwijzen of die formule standhoudt in een peloton waar miljoenen steeds meer het verschil maken.
- Cor Vos