De Deense droom van Uno-X
Na jaren van bouwen, proberen en bijna’s is het Uno-X Mobility eindelijk gelukt: promotie naar de WorldTour. Dankzij onder meer de knappe overwinning van Sakarias Koller Loland in de Veneto Classic mag het Noorse team zich vanaf 2026 meten met de grootste ploegen ter wereld.
Voor ploegbaas Thor Hushovd is dat echter geen eindpunt, maar juist het begin van een nieuw hoofdstuk. “Nu begint het echte werk,” zegt hij nuchter tegen Dagbladet. “We moeten het niveau omhoog tillen, en dat vraagt om slimme keuzes.”
Geen miljoenenjacht, wel ambitie
Na de promotie werd meteen gespeculeerd over grote namen. Jonas Vingegaard? Mads Pedersen? Alles leek denkbaar. Toch is Hushovd verrassend realistisch: “Een Vingegaard kost niet meer dan ons hele team,” grapt hij.
Volgens hem draait het niet om geld, maar om timing — en vooral om de juiste persoonlijkheid. “Mads Pedersen is mijn droomrenner,” geeft hij toe. “Ik herken iets van mezelf in hem. De manier waarop hij koerst, dat rauwe, die lef. Misschien ben ik een beetje verblind, maar ik hou daarvan.”
Karakter boven kasboek
Het tekent de visie van Hushovd: de Noor wil het liefst een renner met hart voor de koers. Pedersen verdient naar verluidt zo’n 2,6 miljoen euro per jaar bij Lidl-Trek, Vingegaard tussen de 4,3 en 5,2 miljoen bij Visma | Lease a Bike.
Dat gat overbrug je niet zomaar, maar dat lijkt Uno-X ook niet te willen. “We bouwen liever zelf iets op,” zegt Hushovd. “Een renner uit onze eigen ploeg die een grote koers wint, dát is het droomscenario.”
De Noors-Deense balans blijft heilig
Momenteel telt Uno-X twintig Noren en negen Denen. Die mix wil Hushovd graag behouden. “We zijn een Scandinavisch project,” zegt hij trots. “Dat is onze identiteit, en dat willen we niet verliezen.”
- cor vos