Terpstra ziet dat sommige ploegen niet meekunnen in financiële wedloop: 'UCI slaat echt de verkeerde kant op'

Sponsors vallen bij de vleet weg uit de wielersport, terwijl de UCI grote budgetten enkel aanjaagt. Niki Terpstra maakt zich zorgen over de toekomst van de sport.

Niki Terpstra UCI

Crisis in de wielersport

Eerder vertelde Thijs Zonneveld al dat het vijf voor twaalf is voor de wielersport. 'Dan is het echt, echt echt crisis', vertelde hij over de situatie van Team Jayco-AlUla. De Australische ploeg heeft nog geen bankgarantie overlegd aan de UCI, waardoor ze nog geen licentie hebben voor 2026. In principe zijn de renners van de ploeg nu vrij om te gaan waar ze willen, maar de plekjes zijn ondertussen schaars.

Mocht deze ploeg ook nog wegvallen zouden er drie (!) teams uit de WorldTour verdwijnen. Intermarché-Wanty fuseert met Lotto en Arkéa-B&B Hotels heeft de stekker al eruit getrokken. In de podcast Speed on Wheels gaat ook Niki Terpstra, die vanaf 2026 ploegleider is bij Soudal Quick-Step, dieper in op de situatie.

"Als Team Jayco-AlUla ook nog wegvalt, zou dat wel echt heel ruk zijn... Je moet als profploeg eigenlijk altijd nog plekjes overhouden, want ieder jaar komen er nog renners op de markt waarvan je denkt: dat is een topper die je voor een habbekrats kunt ophalen."

UCI slaat verkeerde afslag in

Aan de top van de piramide groeien de budgetten juist alleen maar. "Het wordt meer, meer en meer", aldus Terpstra. "Ik hoor sommige mensen over een budgetcap, maar de UCI gaat juist de andere kant op, hè. Ze willen belofteploegen integreren, wat geld kost. Ze willen ook andere disciplines integreren in wegploegen, want ze gaan nu de UCI-punten van baanrenners en off-road-renners laten meetellen in wegploegen."

 Kortom, om je plekje in de WorldTour te behouden, loont het om iemand in een andere discipline aan het werk te hebben. "Dat betekent dus eigenlijk dat je meer afdelingen in zo'n ploeg moet hebben. Dat gaat echt de verkeerde kant op. Je moet alleen maar meer grote sponsors vinden. Ik ben afgelopen week bij Soudal Quick-Step geweest, en hoe dat gegroeid is sinds ik daar als renner vertrok..."

Renners zijn de verliezers

Door het beleid kunnen sommige ploegen niet meer mee, aldus Terpstra. En uiteindelijk worden de renners daar voor gestraft. "Er zullen wel wat renners stress hebben. Een fusie is bijna nooit positief, want er zijn altijd verliezers. Als je nu nog niet zeker weet waar je gaat fietsen volgend jaar, dat is zo ruk. Het is iets om goed over na te denken."