Ploegbaas Lidl-Trek over veelbewogen transfer Ayuso: 'De reactie was begrijpelijk, maar het hielp niet echt'

De komst van Juan Ayuso moest Lidl-Trek sterker maken, maar het zorgde juist voor spanning. Ploegbaas Luca Guercilena reageert op de onrust.

juan ayuso

De transfer die alles veranderde

Toen Lidl-Trek eind september aankondigde dat Juan Ayuso de ploeg kwam versterken, leek dat een meesterzet. Een jong Spaans toptalent dat ter vondeling werd gelegd, een ploeg in opmars en een ambitieus plan richting de Tour de France: alles wees op een volgende stap richting de status van superteam.

Maar achter de schermen bleek de transfer minder vlekkeloos te landen dan gehoopt. Binnen het team ontstond direct rumoer over de nieuwe machtsverhoudingen. En ploegbaas Luca Guercilena kreeg er een nieuw probleem bij: de gemoederen tot bedaren brengen.

Skjelmose uit zijn twijfels

De eerste scheur in het plaatje kwam van Mattias Skjelmose, de Deen die dit jaar nog de Amstel Gold Race won. Hij liet in een interview weten dat hij zich afvroeg wat Ayuso’s komst betekende voor zijn eigen kansen in de grote rondes. Dat was ongebruikelijk voor een ploeg die doorgaans draait op stabiliteit en wederzijds respect.

Guercilena reageert nu voor het eerst inhoudelijk. “Een nieuwe leider toevoegen kan wat stress veroorzaken,” zegt hij tegen Cyclingnews. “Ik denk dat Mattias’ reactie begrijpelijk was, ook al hielp ze niet echt.” Met andere woorden: de twijfels zijn menselijk, maar het had niet en public gehoeven.

Een ploeg in transitie

Lidl-Trek groeit in rap tempo uit tot een van de machtigste teams in het peloton. De ploeg haalde dit seizoen 46 overwinningen binnen en wordt gesteund door een miljoeneninvestering van hoofdsponsor Lidl. De komst van Ayuso – volgens berichten goed voor 25 miljoen euro over vijf jaar – moet de laatste stap zijn naar echte Tour-de-France-ambities.

Maar die groei brengt ook spanning met zich mee. Guercilena benadrukt dat het niet zijn gewoonte is om grote namen te kopen: “Het is niet onze stijl, maar het moest gebeuren,” zegt hij. Volgens hem was het simpel: “Toen Ayuso op de markt kwam, konden we niet afwachten. Als je ambitieus bent, moet je handelen.”

De menselijke kant van succes

Inmiddels lijkt de rust enigszins teruggekeerd. Tijdens het teamkamp in Duitsland werden de plooien gladgestreken en Ayuso zou zich snel hebben aangepast aan de ploegcultuur. Toch weet iedereen dat het echte examen pas komt als de Tour de France nadert en er knopen moeten worden doorgehakt over leiderschap en kopmanrollen.

Guercilena probeert nuchter te blijven. “Ik ben niet geïnteresseerd in wat iemand bij zijn vorige team deed, maar in hoe hij zich bij ons gedraagt.” Hij gelooft dat de ploeg, ondanks de spanningen, sterker zal worden van deze nieuwe dynamiek.

Ambitie heeft een prijs

Met Ayuso aan boord wil Lidl-Trek eindelijk meestrijden om het podium in de Tour. Maar tussen droom en daad zit een teambus vol ego’s, verwachtingen en oude gewoontes. Of de ploeg erin slaagt om de ambitie te combineren met harmonie, zal 2026 uitwijzen.

Guercilena blijft tot slot optimistisch. “Dankzij Trek’s visie en nu Lidl’s steun hebben we vertrouwen in de toekomst. Ik ben er zeker van dat onze tijd zal komen.”