Britse expert ziet dat fabrikanten ons massaal voor de gek houden: 'Gravelbikes zijn de SUV´s van de fietswereld'

Hij houdt van gravelbikes, maar prikt genadeloos door het marketingpraatje: volgens de Britse expert Matthew Loveridge verkopen fabrikanten ons een droom die niet klopt.

close-up van een gravelbike

De hype volgens Loveridge

De Britse fietsjournalist en materiaalexpert Matthew Loveridge houdt van gravelbikes – maar niet van de illusie die eromheen hangt. In een vlijmscherpe analyse stelt hij dat merken al jaren een fictieve versie van gravelrijden verkopen. “Gravelbikes worden gepresenteerd als avontuurlijke alleskunners, maar de meeste rijders gebruiken ze vooral op asfalt en grindwegen,” schrijft Loveridge op de website Cyclist.

Volgens hem lijkt het marketingverhaal van de gravelbike sterk op dat van SUV’s in de autowereld. “Het oogt avontuurlijk, maar in de praktijk blijft het bij een droombeeld. Je rijdt niet door de prairie, maar gewoon naar het werk of een koffierit over schelpenpad.”

‘We doen alsof gravel ruiger is dan het is’

Loveridge noemt het gebruik van de term gravel zelfs misleidend. “De meeste Europese rijders verdelen hun tijd tussen asfalt en lichte offroadpaden, misschien met wat singletrack erbij. Toch doen merken alsof je er hele trailcenters (locaties die ingericht zijn voor mountainbikers, red.) mee kunt bedwingen – dat is gewoon niet realistisch.”

Volgens hem draait het allemaal om beeldvorming. “Fabrikanten laten hun fietsen zien op ruig terrein, vol stof en actie, omdat dat verkoopt. Maar de realiteit is dat een gravelbike daar niet voor gemaakt is. Zodra het pad te technisch wordt, verandert de rit in een armpump-ellende (kramp in de onderarm, red.).”

Een mountainbike blijft een mountainbike

De Britse expert hekelt ook de trend om gravelbikes ‘meer mountain’ te maken met vering of andere technische snufjes. “Dat klinkt stoer, maar het resultaat is meestal een slechte mountainbike. Wie écht technisch terrein opzoekt, is gewoon beter af met een echte MTB. En dat is helemaal niet erg.”

Toch blijft Loveridge positief over het concept gravelbike zelf. “Als je hem ziet als een allround weg- en toerrijder, is het een van de beste fietsuitvindingen van deze eeuw.”

De ware kracht van gravel

Volgens Loveridge ligt de kracht van de gravelbike niet in extremen, maar in veelzijdigheid. “Ze zijn snel op de weg, stabiel op gravel en perfect voor bikepacking of woon-werkritten. Zie het als een moderne tourfiets met racegenen – dan snap je pas echt wat hij kan.”

Zijn slotboodschap is helder: “We moeten stoppen met doen alsof gravel iets ruigs is. Gravel is geen terrein, het is een gevoel. En dat gevoel is fantastisch – zolang we maar eerlijk blijven over wat het écht is.”

Materiaal
  • Unsplash