Marseille mengt zich in strijd om Grande Partenza 2019

Dit jaar start de Ronde van Italië in het Israelische Jeruzalem. Giro-directeur Mauro Vegni liet eerder al doorschemeren dat een buitenlandse start van zijn ronde ook voor de editie van 2019 zo goed als zeker is.

Marseille

Behalve dat de Grande Partenza in Europa zal plaatsvinden heeft Vegni nog geen details vrijgegeven. Polen was in de race om de roze ronde dit jaar al te ontvangen, maar moest uiteindelijk toezien dat de start naar Jeruzalem ging. 

Polen behoort voor de editie van 2019 opnieuw tot de kanshebbers om de start binnen te halen. En ook Wales koestert naar verluidt de wens om de eerste etappes te organiseren. Maar de Franse krant La Provence meldt dat er zich een nieuwe kandidaat gaat melden: Marseille. 

Drie à zes miljoen

Volgens de krant had de zuid-Franse stad haar pijlen eerst gericht op het binnenhalen van de Tour de France van 1924. Maar doordat de Franse drieweekse in 2020 al in het nabijgelegen Nice begint lijkt de kans om de Tourstart binnen te halen ver weg. RCS Sport heeft volgens de krant nog geen bod mogen ontvangen, maar er wordt wel gemeld dat een budget tussen de drie en de zes miljoen euro nodig zal zijn.

Het bod zal in één van de komende weken op het bureau van Vegni terecht moeten komen. La Provence weet tot slot immers te melden dat de organisatie nog voor de ronde dit jaar op gang wordt geschoten een besluit zal nemen over de Grande Partenza van 2019.

Buitenlandse starts

In 1965 mocht de dwergstaat San Marino de eerste buitenlandse start van de Giro organiseren. In 1974 begon de Italiaanse ronde onder toeziend oog van de Paus op het Sint-Pietersplein. In 1966 had Monaco de eer om de Giro-karavaan op gang te schieten.

Andere landen waar de strijd om de maglia rosa al eens begon zijn Nederland (Groningen 2002, Amsterdam 2010 en Apeldoorn 2016), België (Verviers 1973, Seraing 2006), Griekenland (Athene 1996), Frankrijk (Nice 1998), Denemarken (Herning 2012) en Noord-Ierland (Belfast 2014).