Nieuws

Ook de schaatsbond lag dwars: IOC-voorzitter wijst 'zomersport' veldrijden af voor de Winterspelen

De droom om Mathieu van der Poel in 2030 om olympisch goud te zien strijden in de sneeuw is keihard de kop ingedrukt. Opvallend genoeg speelde onder meer de schaatsbond een sleutelrol in deze afwijzing van de cross.

Leon Janssen
2 minuten
Veldrijden
Olympische Spelen
Mathieu van der Poel in actie tijdens een veldrit in de sneeuw.

De kogel is door de kerk en het is geen goed nieuws voor de liefhebbers van modder. Het Internationaal Olympisch Comité gunt veldrijden geen plek op de Olympische Winterspelen van 2030 in de Franse Alpen. Daarmee komt een einde aan een jarenlange lobby van onder meer de UCI en stopt de illusie dat we crossers over vier jaar om olympische medailles zien strijden.

Zomersport in plaats van wintersport

De motivatie vanuit het IOC zorgt voor flink wat gefronste wenkbrauwen binnen de wielerwereld. Tijdens een congres van de organisatie deelde voorzitter Kirsty Coventry een stevige sneer uit naar de discipline. "Er is geen ruimte voor zomersporten op de Winterspelen", sprak zij onomwonden. Hoewel de definitieve beslissing pas volgende maand volgt, is dit een duidelijk signaal: het veldrijden (en veldlopen) wordt afgewezen.

Men ziet de cross nu eenmaal niet aan als een volwaardige wintersport. Hoewel de kalender zich volledig in de herfst en winter afspeelt, vliegen de renners vooral door de modder, over het gras en door het zand. Winterse omstandigheden komen wel voor, maar ze vormen absoluut niet de standaard. Coventry benadrukte deze strenge eis en sloeg daarmee de deur dicht. "Het gaat enkel om sporten op sneeuw en ijs."

Schaatsbond blokkeert olympische droom veldrijden

Het idee om van veldrijden olympische wintersport te maken werd niet omarmt in de mondiale sportwereld. De internationale wintersportbonden waren fel tegen de toevoeging van nieuwe sporten die niet traditioneel op de lange latten of ijzers worden afgewerkt. Daar hoort de schaatsbond ook bij. "De identiteit van de Winterspelen verwatert als er zomersporten aan het programma worden toegevoegd", schreven zij eerder in een gezamenlijke verklaring.

Voor de editie van 2030 in de Franse Alpen is het doek dus gevallen en zijn onze veldrijders kansloos voor deelname. Maar hoe zit het dan met de toekomst op de nog langere termijn? Voor de Winterspelen van 2034 in het Amerikaanse Salt Lake City is de deur volgens de voorzitter nog niet volledig in het slot gegooid, al klinkt het weinig hoopgevend. "De programmacommissie zal alle mogelijkheden daarvoor nog bekijken", hield Coventry zich wat op de vlakte. De lobby kan in theorie dus weer opnieuw beginnen, al lijkt de kans op succes zonder een structureel pak sneeuw nagenoeg nihil.