Reacties & Analyse

Hoe is het met Wilco Kelderman na zijn zware val (en wat hindert hem)? 'Hij heeft nog heel veel pijn'

Wilco Kelderman was een van de slachtoffers van de verschrikkelijke valpartij in de tweede etappe. Hoe is het met de Nederlander? Binnen Team Visma | Lease a Bike geven ze antwoord.

Tim Beck
1 minuut
Wilco Kelderman
Bart Lemmen
Logo Giro d'Italia Giro d'italia
Tenue Team Visma | Lease a Bike 2026 Team Visma | Lease a Bike
Wilco Kelderman was een van de slachtoffers van de verschrikkelijke valpartij in de tweede etappe. Hoe is het met de Nederlander? Binnen Team Visma | Lease a Bike geven ze antwoord.

Team Visma | Lease a Bike kwam redelijk ongeschonden uit het openingsweekend in Bulgarije. Bij de zware valpartij in de tweede etappe lagen twee renners van de ploeg: Tim Rex en Wilco Kelderman. Die eerste kwam er redelijk vanaf, maar de Nederlander heeft nog veel last van zijn opgelopen verwondingen.

Kelderman heeft veel last van zijn borst

Kelderman stond na de val zo'n beetje in zijn blote billen, omdat zijn broek volledig opengescheurd was. Hij stapte desondanks op zijn fiets en haalde de finish. Net als hij deed in de volgende etappe. Toch betekent het niet dat hij volledig in orde is, vertelt ploegleider Arthur van Dongen tegen De Telegraaf.

Van Dongen: "Wilco heeft veel last van zijn borst, net onder zijn sleutelbeen. En dat terwijl hij net was hersteld van een val tijdens het trainingskamp." Kelderman viel op een van de laatste dagen van het trainingskamp, maar kwam er vanaf zonder grote blessures.

Lemmen: 'Zo'n val gaat je niet in koude kleren zitten'

Ook ploegmaat Bart Lemmen vertelde in de NOS Wielerpodcast over Kelderman. "Hij heeft heel veel pijn. Hij is de derde etappe gelukkig goed doorgekomen, maar zo'n val gaat je natuurlijk niet in de koude kleren zitten."

Lemmen zag de valpartij van de eerste rij gebeuren. "Ik heb die beelden één keer gezien, maar vaker hoef ik het niet te zien. Ik reed naast Soler toen die als eerste viel. Ik heb geen modder gezien, maar het was heel glad. Het was net alsof je op ijs reed. Het was bijna geen bocht waar ze vielen."