Zelf in het zadel

'Heb je geen bel?!' Waarom je als wielrenner braaf belt, maar voetgangers en e-bikers je tóch niet horen

Je hebt je ego geparkeerd, dat belletje op je carbon stuur gemonteerd en je belt ruim op tijd. En toch schrikken ze zich rot als je passeert. Ontdek waarom jouw fietsbel een nutteloze frequentie is geworden in het moderne verkeer.

André van den Ende
3 minuten
Fietsbel
wielrennen
Fietsen
Point-of-view foto vanaf een racefiets, waarbij de fietser de bel indrukt terwijl hij klem zit achter de ruggen van twee e-bikers die het hele fietspad blokkeren zonder achterom te kijken.

Het is de grootste frustratie van de sociale wielrenner. Je doet verwoede pogingen om de reputatie van 'de asociale wielrenner' te verbeteren. Je hebt een fraai belletje aangeschaft en je pingelt beleefd van zo'n vijftig meter afstand als je een e-biker of een groepje wandelaars op het fietspad nadert. Niets. Geen reactie.

Je komt dichterbij, belt nog eens, wat harder dit keer. Nog steeds niets. Uiteindelijk moet je in de remmen knijpen, roep je in lichte wanhoop "Pardon, mag ik er even langs?" en de reactie is steevast een verschrikte sprong in de berm en een boze snauw: "Heb je geen bel ofzo?!"

Ja, die heb je wel. Je hebt er zelfs een kramp in je duim van gekregen. De frustratie is compleet. Maar voordat je uit woede je bel weer van je stuur sloopt: het ligt (meestal) niet aan jouw intenties of je techniek. Er is een bizarre combinatie van technologie, natuurkunde en menselijk gedrag die jouw heldere getingel compleet onzichtbaar – of beter gezegd onhoorbaar – maakt.

Het Doppler-effect en de e-bike wind

Het eerste probleem is de snelheid waarmee we elkaar tegenwoordig naderen. Jij fietst misschien 30 km/u, de e-biker voor je fietst 25 km/u. Het snelheidsverschil is klein (5 km/u), maar de absolute snelheid is hoog. Wanneer een e-biker 25 km/u fietst, produceert de wind die langs zijn oren (of zijn fietshelm) suist een aanzienlijke hoeveelheid ruis.

Deze 'windruis' overstemt met gemak hoge frequenties. Voeg daar het gezoem van een elektrische motor en het kraken van brede banden op het wegdek aan toe, en een medeweggebruiker zit eigenlijk in een bubbel van omgevingsgeluid. Jouw belgeluid, dat van achteren komt, wordt letterlijk door de wind en hun eigen rijlawaai weggewaaid voordat het hun trommelvliezen bereikt.

De vergrijzing en de frequentie-val

Het tweede, en misschien wel grootste probleem, heeft te maken met de biologie van het gehoor. De typische moderne, aerodynamische fietsbelletjes (zoals de populaire minimalistische ringetjes) produceren een hele hoge, heldere frequentie. Het klinkt mooi en beschaafd, maar er schuilt een enorm gevaar in.

Naarmate we ouder worden, verliest ons gehoor als eerste het vermogen om hoge tonen waar te nemen (presbyacusis). Laat de grootste groep e-bikers en wandelaars op de doordeweekse fietspaden nu net in de leeftijdscategorie vallen waarin dit gehoorverlies optreedt.

Ze zijn niet doof en ze negeren je niet expres; ze zijn letterlijk fysiek niet meer in staat om de specifieke, hoge toonhoogte van jouw stijlvolle racefietsbel te registreren. Ze horen de blaffende hond verderop wel, maar de hoge 'ting' van achteren valt volledig weg in hun gehoorspectrum.

Wat is dan de oplossing?

Dit betekent niet dat je je bel weer in de prullenbak moet gooien. Een bel is nog steeds stap één. Maar wees realistisch in je verwachtingen en pas je tactiek aan.

Als je merkt dat je bel niet gehoord wordt (na twee keer bellen van afstand), accepteer dan dat het geluid zijn doel niet bereikt. Ga er niet vanuit dat ze 'gewoon niet opzij willen'. Rem op tijd af tot een snelheid die gelijk is aan die van de voorganger, en gebruik dan een vriendelijk (dus niet agressief!) stemgeluid.

Een simpele "Hoi, mag ik er aan de linkerkant even langs?" werkt duizend keer beter dan een luide schreeuw op het laatste moment. Het voelt misschien betuttelend om je snelheid er zo ver uit te moeten halen, maar het voorkomt boze blikken, schrikreacties en eindeloze frustraties. Bewaar je sprintjes voor de open stukken en accepteer de ruis op de lijn.