Reacties & Analyse

Vingegaard kon koersdrang niet bedwingen bij tussensprint: 'Als je daar zit, kan je het net zo goed proberen'

Het strakke plan van Team Visma | Lease a Bike belandde heel even in de prullenbak in de finale van de vierde Giro-etappe. De kopman de verleiding van een bonussprint simpelweg niet weerstaan.

Leon Janssen
2 minuten
Jonas Vingegaard Jonas Vingegaard
Logo Giro d'Italia Giro d'italia
Tenue Team Visma | Lease a Bike 2026 Team Visma | Lease a Bike
Een gefocuste Jonas Vingegaard achter een treintje van Movistar en met zijn ploegmaats achter hem.

De vierde etappe van de Ronde van Italië had een verraderlijk staartje. Op papier leek het een dag om vooral geen gekke dingen te doen. De mannen rondom Jonas Vingegaard lieten zich op de laatste beklimming nadrukkelijk van voren zien. Ze leken de boel volledig onder controle te hebben. Alles wees op een veilige rit richting de finishlijn, precies zoals de ploegleiding dat uren daarvoor had uitgetekend.

Koersinstinct van Jonas Vingegaard neemt het over

De staf gaf een glasheldere opdracht mee aan hun renners. "Wij hadden vooraf heel duidelijk aangestipt dat het vandaag belangrijk was om uit de problemen te blijven", legt ploegleider Marc Reef uit op de website van Visma. "We hebben ervoor gezorgd dat we op de klim en de daaropvolgende afdaling goed van voren zaten met Jonas."

Maar toen doemde op twaalf kilometer van de meet die verleidelijke tussensprint op. Hardrijder Victor Campenaerts trok uit het niets flink door, met de Deen strak in zijn wiel. Vingegaard nam het op tegen Jan Christen, Giulio Pellizzari en Giulio Ciccone. Zij waren hem (in die volgorde) net te snel af, waardoor hij naast de bonificatieseconden greep.

"Als je daar zit, kan je het net zo goed proberen", reageerde Vingegaard met een glimlach bij het Deense Feltet. Hij gaf ruiterlijk toe dat dit improvisatie was. "We hebben geprobeerd een verrassingsaanval uit te voeren. We hadden eigenlijk gezegd dat we er niet aan mee zouden doen, maar we hebben het toch geprobeerd."

Opluchting over veilige aankomst na mislukte sprint

Of de ploegleiding boos was op deze impulsieve onderneming? Totaal niet. Ondanks de gemiste bonusseconden keek het team vooral naar het grotere plaatje. Reef stipte trots aan dat de formatie met liefst vijf renners vooraan in de controle was op de lange klim. "Dat was mede te danken aan Timo (Kielich, red.) en Tim (Rex, red.), die echt veel werk hebben verzet."

Het mislopen van de bonificaties zag de Nederlander niet als een grote teleurstelling. "Het is jammer dat Jonas uiteindelijk geen bonificatieseconden pakte bij de tussensprint, maar het belangrijkste vandaag was veilig de meet passeren in de voorste groep. Dat hebben we gedaan en daar mogen we heel tevreden over zijn", aldus Reef.