Reacties & Analyse

Jonathan Milan heeft duidelijke woorden over voor Giro-organisatie na spekgladde klinkers in finale: 'Waarom zo'n gecompliceerde finish?'

Jonathan Milan zou deze Giro d'Italia wel even wat etappes gaan winnen, maar na drie sprintkansen staat de teller nog op nul. In de zevende etappe zat hij achter een crash.

Tim Beck
1 minuut
Jonathan Milan Jonathan Milan
Logo Giro d'Italia Giro d'italia
Jonathan Milan zou deze Giro d'Italia wel even wat etappes gaan winnen, maar na drie sprintkansen staat de teller nog op nul. In de zevende etappe zat hij achter een crash.

In de finale van de zesde etappe deed Unibet Rose Rockets een geweldige lead-out in dienst van Dylan Groenewegen, die een prachtige kans had om voor de winst te gaan. Het ging echter mis in de laatste bocht, waar lead-out Elmar Reinders en Groenewegen onderuit gingen. Met hen onder anderen Tobias Lund Andresen, Orluis Aular en Matteo Malucelli.

Milan: 'Niet de fout van de renners dat ze vielen'

Jonathan Milan zat erachter, maar kon wel rechtslijven. Hij werd echter wel gehinderd, waardoor hij niet meer om de ereplaatsen kon sprinten. Hij was blij dat het niet was gevallen, maar ook kritisch op de organisatie. De U-bocht over kasseien op 350 meter van het eind kon niet volgens de sprintbeul.

"Gelukkig ben ik niet gevallen en kon ik de klap opvangen met mijn fiets en daardoor overeind blijven", was de eerste reactie van Milan tegen Eurosport. "Ze vielen voor me, maar het is zeker niet de fout van die renners. We wisten dat het hier heel glad kon zijn als het zou gaan regenen. Zeker met deze kasseien."

Milan: 'Ik snap deze finish gewoon niet'

Dat de organisatie toch het gevaar opzocht leidde al tot frustratie bij Team Visma | Lease a Bike, en nu ook bij Milan. "Ik snap echt niet waarom we op zo'n gecompliceerde finish moeten eindigen. Ik snap het echt niet. Je kunt je erop voorbereiden dat het kan gaan regenen. Een aantal jaar geleden finishten we hier ook, maar dan op een laatste rechte lijn zonder bochten. Nu heb je na twee druppels water al een grote puinhoop."

"Dit is teleurstellend, want ik zat in goede positie en voel me in orde. Ik snap het echt, maar dan ook echt niet. Het doet pijn om andere renners voor je te zien vallen."