Jasper Stuyven kwam in de zesde etappe van de Giro d'Italia, maar hij kon in de laatste meters net niet meer over Davide Ballerini heenkomen. En dat terwijl het vooraf de bedoeling was om voor Paul Magnier te gaan. Een valpartij in de laatste bocht besliste daar echter anders over. Stuyven kreeg de kans van zijn leven, maar net tijdens die kans had hij problemen met zijn materiaal.
Materiaal werkt Stuyven tegen
Stuyven tegenover Sporza: "Ik zat niet meteen in mijn pedaal na de bocht. Iemand moet in mijn derailleur gereden hebben, waardoor ik niet meer kon schakelen. De derailleur sprong van links naar rechts. Ik sprint wel, maar niet in de versnelling die ik wilde. Ik hoopte in de slipstream van Ballerini te komen, het is jammer dat het materiaal tegenwerkt."
Of hij zonder pech gewonnen had, kan Stuyven niet met zekerheid zeggen. "Maar ik acht de kans wel groot. Ik had al een inspanning gedaan in de laatste kilometer, ik zat vol in de wind. Dat zat in de benen."
Stuvyen noemt actie Groenewegen jammer
Stuyven had wat aan te merken op het parcours, maar ook op Elmar Reinders en Dylan Groenewegen van de Unibet Rose Rockets, die als eerste de laatste bocht indoken. "Ik vind het jammer dat jongens als Elmar en Dylan - die hebben zoveel ervaring - in een bocht op kasseien blijven trappen. Ik vond het al heel straf dat ze zich daaraan wagen."
Al zegt Stuyven ook dat hij het begrijpt. "Ze zitten in de perfecte positie en ze willen het niet afgeven. Die kasseitjes zijn gewoon super glad, zeker als het begint te regenen."
Stuyven: 'We praten altijd achteraf erover'
En toch, Stuyven is net als Jonathan Milan kritisch op de organisatie. "We staan hier op een heel brede avenue. Wat is daar mis mee? De kustplaatjes, dat zouden ook mooie beelden zijn. Ik denk niet dat het nodig was om op de kasseien te draaien."
"Het is jammer dat ze er altijd naar op zoek gaan, zeker omdat het perfect vermeden kan worden en omdat er hier ook een mooie aankomst kan gelegd worden. Maar het is altijd pas achteraf dat we erover discussiëren. Dat is wel jammer. Het is frustrerend wanneer je vooraf voelt dat het een gevaarlijke aankomst zal zijn."