Reacties & Analyse

Visma countert twijfels van Geraint Thomas over fysieke staat Jonas Vingegaard: 'Niets ernstigs aan de hand'

Jonas Vingegaard mag dan wel stevig op koers liggen in de Giro d'Italia, toch zijn er in het peloton twijfels ontstaan over zijn absolute topvorm. Geraint Thomas speculeerde openlijk of de Deense kopman kampt met milde ziekteverschijnselen. Visma | Lease a Bike-ploegleider Marc Reef nuanceert de situatie.

Willem Sipkema
2 minuten
Jonas Vingegaard Jonas Vingegaard
Jonas Vingegaard

In de podcast Watts Occurring liet Geraint Thomas zijn licht schijnen over de afgelopen week in de Giro. Hoewel Vingegaard momenteel de tweede plaats in het algemeen klassement bezet en al twee etappes op zijn naam schreef, zag de ervaren Brit van INEOS Grenadiers toch ruimte voor vraagtekens. Vooral de dertiende plaats van de Deen in de individuele tijdrit, waar hij ruim een minuut toegaf op Thymen Arensman, viel op.

"Ik had meer van hem verwacht. Misschien iets onder zijn niveau, zou ik zeggen", aldus Thomas in zijn podcast. "Ik wil niemand op de tenen trappen, het is misschien wat hard uitgedrukt, maar ik denk dat er een verwachting was van een betere prestatie."

'Misschien is hij een beetje ziek'

Thomas vraagt zich hardop af of de tweevoudig Tourwinnaar wel honderd procent fit is. "Misschien is hij een beetje ziek geweest of zoiets. Zelfs in die bergetappes, begrijp me niet verkeerd, hij verpletterde iedereen en hij won twee etappes, maar met de standaarden die hij heeft gezet, samen met Tadej Pogačar, had ik verwacht dat als hij op zijn oude topniveau was, de voorsprong op Felix Gall groter zou zijn."

In de bewuste bergetappes hield Gall inderdaad relatief goed stand: in de zevende etappe verloor de Oostenrijker dertien seconden op Vingegaard, in de negende rit bedroeg het verschil twaalf seconden.

Visma | Lease a Bike reageert nuchter

Bij de Nederlandse formatie maakt men zich vooralsnog geen grote zorgen over de fysieke gesteldheid van hun kopman. Tegenover Domestique reageerde ploegleider Marc Reef nuchter op de suggestie. Reef erkent dat het peloton de weersomstandigheden voelt, maar minimaliseert de impact op Vingegaard.

"Na de koude dagen denk ik dat het hele peloton af en toe kampt met wat hoesten of niezen, maar ik denk niet dat het iets ernstigs is", verklaarde Reef.

Het is niet voor het eerst dat Vingegaard tijdens een grote ronde te maken krijgt met fysieke tegenslag. Tijdens de Vuelta a España van vorig jaar werd hij in de tweede week eveneens geplaagd door ziekte, al wist hij de ronde destijds wel winnend af te sluiten.