Materiaal

Waarom je dat kleine ringetje om je fietsventiel direct in de prullenbak moet gooien

Je koopt een nieuwe binnenband, draait het kleine metalen ringetje strak tegen de velg en draait het plastic dopje er netjes op. Ontdek waarom elke ervaren fietsenmaker hier zachtjes om huilt.

André van den Ende
2 minuten
wielrennen
Fietsen
Lekke band
banden
Extreme close-up van vingers die het metalen ringetje op een fietsventiel strak tegen de velg aan draaien.

Het is een ritueel dat veel fietsers blindelings uitvoeren bij het verwisselen van een band. Uit de kartonnen verpakking van je nieuwe binnenband haal je niet alleen de band zelf, maar op die binnenband zit ook een zwart plastic dopje en een klein, rond metalen moertje (het ventielringetje).

Logischerwijs doe je het ventiel door de velg, maar draai je ook het moertje weer stevig vast zodat het ventiel niet meer beweegt, en sluit je af met het plastic dopje. Het ziet er netjes en veilig uit.

Toch zal elke purist in het peloton je onmiddellijk vertellen dat beide attributen regelrecht de prullenbak in moeten. Is dit pure, snobistische ijdelheid om een halve gram gewicht te besparen, of zit er meer achter? Het antwoord is verrassend mechanisch: dat kleine moertje kan je rit letterlijk ruïneren.

De fatale scheur bij het ventielgat

Het probleem ontstaat doordat we het metalen ringetje vaak veel te strak tegen de velg aan draaien, 'om rammelen te voorkomen'. Wat we op dat moment niet zien, is wat er ín de buitenband gebeurt.

Wanneer je fietst, remt en accelereert, heeft een buitenband (en dus de binnenband daarin) altijd de neiging om een fractie van een millimeter over de velg te 'kruipen'. Als het ventiel losjes in de velg zit, kan het gewoon een klein beetje meebewegen.

Maar heb jij dat ventiel met dat moertje muurvast tegen de velg geblokkeerd? Dan kan het geen kant op. De band kruipt, het ventiel blijft staan, en er ontstaat een enorme spanning op de basis van het ventiel, precies op de plek waar het rubber overgaat in het metaal. Het onvermijdelijke resultaat is een scheur aan de basis van het ventiel.

Waar is dat moertje dan wél voor?

Waarom leveren fabrikanten het er dan bij? Het moertje heeft maar één echt nuttig doel: het helpt je bij het oppompen van een compleet lege band. Door het ringetje er losjes op te draaien, druk je het ventiel niet per ongeluk terug de velg in wanneer je de pomp erop perst. Zodra er eenmaal twee bar in je band zit, houdt de luchtdruk het ventiel zelf perfect op zijn plek en heeft het moertje absoluut geen functie meer.

Rammelt je ventiel tegen je carbon velg als je hem loslaat? Plak dan simpelweg een klein stukje zwart isolatietape (met een gaatje erin) over het ventielgat op je velg. Dat is lichter, ziet er strakker uit en voorkomt getik, zonder je band te slopen.

En het plastic dopje?

Ook het plastic dopje mag weg. Dit dopje dient uitsluitend om te voorkomen dat het scherpe uiteinde van het ventiel de opgerolde binnenband lek prikt terwijl deze strak opgevouwen in zijn kartonnen doosje zit.

Zodra de band gemonteerd is, heeft het dopje nul meerwaarde. Een Frans ventiel (Presta) sluit zichzelf namelijk af door de interne luchtdruk. Het dopje houdt geen lucht binnen, het verzamelt hooguit vocht en vuil, en het maakt je fiets visueel gewoon net iets minder 'pro'. Weg ermee dus!