Nieuws

Zwaar gefrustreerde Reinders spreekt klare taal over motoren voor de vluchtersgroep: 'We hebben 30 man opgebrand...'

Vier vluchters zetten het peloton te kijk in de rit naar Milaan. Elmar Reinders geeft vooral de motoren voor de kopgroep de schuld dat het geen sprint werd in de modestad.

Tim Beck
1 minuut
Dylan Groenewegen Dylan Groenewegen
Logo Giro d'Italia Giro d'italia
Vier vluchters zetten het peloton te kijk in de rit naar Milaan. Elmar Reinders geeft vooral de motoren voor de kopgroep de schuld dat het geen sprint werd in de modestad.

Mattia Bais, Mirco Maestri, Martin Marcellusi en Fredrik Dversnes reden op het rondje in Milaan voor het peloton uit. Een lokaal rondje is altijd anders dan een andere aankomst. Dat bleek, want de vier zetten de sprintersploegen te kijk. Een hard gelag voor Dylan Groenewegen, Paul Magnier en Jonathan Milan, die als de grootste favorieten golden voor de rit in Milaan.

Reinders woedend na afloop op motoren

Eén voor één werden de renners in het peloton opgebrand. Soudal Quick-Step, Unibet Rose Rockets en Lidl-Trek hadden uiteindelijk geen renners meer om nog een deftige lead-out te verzorgen. Daarom deed Elmar Reinders, de laatste man voor Groenewegen, op het eind zelf nog een poging het viertal terug te pakken. Ook dat lukte niet.

Reinders vertelde na afloop zwaar gefrustreerd over de etappe in gesprek met Eurosport. "Ik probeerde het anderhalve kilometer van het eind zelf nog, maar ook dat lukte niet. Hoe dit kan? Nou, de motoren voor de kopgroep... We hebben dertig renners opgebrand. Alle ploegen hadden geen lead-out meer over. Dit is heel bitter, want we verwachtten te gaan sprinten en dat we dan dicht bij de overwinning zouden zijn."

Groenewegen blijft diplomatiek

Dylan Groenewegen reageerde na afloop een stuk diplomatieker. "Het was niet onmogelijk dat ze vooruit bleven blijkbaar, want ze hebben het gedaan. Ik kan alleen vanuit het peloton praten wat er is gebeurd. We hebben iedereen ingezet, maar kwamen net te kort. Uiteindelijk kun je zeggen dat andere ploegen nog meer hadden kunnen doen, maar dat is makkelijk oordelen. Dit is ook koers. "

 "Je weet dat het lastig wordt op zo’n rondje. We hebben iedereen gebruikt en hebben gestreden voor wat we waard zijn. Ik kom hier om te winnen. Dan is dit zuur, maar we hebben toch sterk gereden. Als dit het was, dan moet je daar tevreden mee zijn."