Het peloton lijkt zich neer te leggen bij de suprematie van Visma | Lease a Bike en Jonas Vingegaard. Felix Gall sprak na de veertiende etappe naar Pila uit dat de strijd om het algemeen klassement eigenlijk al gereden is. Dat klinkt als muziek in de oren van de drager van de roze trui.
Profiteren van een gelaten peloton richting juli
Als je rivalen opgeven kun je twee dingen doen. Je rijdt ze nog verder de vernieling in of je spaart je benen voor wat nog komen gaat. Vingegaard kiest koelbloedig voor dat laatste. Tijdens de persconferentie op de rustdag ging hij in op de gelatenheid onder zijn collega's. "Als dat de manier is waarop ze koersen, kan ik uiteraard proberen daar ook mijn voordeel uit te halen."
Vingegaard rekent zich desondanks nog niet rijk. "Ik vind niet dat de koers voorbij is voordat hij daadwerkelijk voorbij is. Alles kan gebeuren: ik kan een slechte dag hebben, ik kan vallen, ik kan ziek worden. Je weet nooit wat er gebeurt. Naar mijn mening is de koers dus duidelijk niet voorbij. Maar als zij dat denken, is dat iets wat ik ook in mijn voordeel zou kunnen gebruiken."
Doseren in de bergen met de Tourvorm in het achterhoofd
Dat voordeel heeft natuurlijk alles te maken met het hoofddoel in de zomer zomer. "Natuurlijk. We denken dus duidelijk ook aan de Tour de France op de lange termijn. Dat is ook de reden waarom ik er niet voor wil kiezen om voor elke etappe te gaan. In dat geval kan het zwaarder zijn dan eigenlijk nodig is. Maar ik ben ook hier, ik wil deze koers eren en ik heb nu de roze trui. Ik wil ook proberen een etappe in de roze trui te winnen."
Vingegaard en Visma maakten er nooit een geheim van dat de dubbel Giro-Tour een idee is om in absolute topvorm aan de Ronde van Frankrijk te beginnen. "Ik heb de afgelopen jaren gezien dat als ik eenmaal één grote ronde heb gereden, mijn niveau in de tweede grote ronde eigenlijk hoger was dan in de eerste. Dat is dus ook waar we op hopen in de Tour", legt de kopman nog eens uit.
Ziekte overwonnen en indrukwekkende topvorm bereikt
Na een venijnige verkoudheid eerder in de Giro voelt Vingegaard zich weer kiplekker. "Om eerlijk te zijn denk ik dat ik eigenlijk in extreem goede vorm verkeer", klinkt het tot slot. "Maar zoals ik al eerder zei, we denken dus nog steeds dat ik kan verbeteren richting de Tour. Dat betekent niet dat ik in slechte conditie ben, en ik zou ook niet onvoorbereid aan deze koers beginnen. Ik zit dus al bijna in mijn topvorm, zou ik zeggen."