Je knippert een keer met je ogen en opeens is de leidster uit de Ronde van Italië gezet. Het overkwam Lorena Wiebes enkele uren na haar ritzege in de openingsetappe. Haar fiets bleek bij een weging na de etappe net niet aan de verplichte 6,8 kilogram te komen. Het ging om een schamele twintig gram. Voor dat gewicht, vergelijkbaar met een plak kaas op je boterham, werd ze uit de wedstrijd gehaald.
Twijfels over weegapparatuur van de wielerbond
Marijn de Vries steekt haar onvrede niet onder stoelen of banken. Bij Sporza plaatst ze vraagtekens bij de werkwijze van de jury. "Je moet er maar van uitgaan dat die weegschaal goed gekalibreerd is," stelt ze kritisch. "Ja, wie zegt dat eigenlijk? Is dat echt goed gecheckt? Ik verbaas me erover dat ze voor zo'n kleine marge zo'n grote beslissing hebben genomen."
De analiste wijst er bovendien op dat er mogelijk meetfouten zijn gemaakt. Volgens de ploeg was de fiets de avond ervoor nog perfect in orde. "Wiebes rijdt al heel lang met deze fiets," verduidelijkt De Vries. "Die is altijd boven de 6,8 kilogram geweest en is gisteravond opnieuw gewogen in een afgesloten ruimte zonder wind door SD Worx-Protime. De fiets woog weer meer dan 6,8 kilogram."
Zuchtje wind of slijtage in de Giro d'Italia
De wegingen van de internationale wielerunie vinden vaak buiten plaats. Dat is vragen om problemen bij zulke marginale verschillen. "Het is ook zo weinig. Die fietsen worden vaak gewogen aan zo'n hanger. Er hoeft maar een zuchtje wind langs te komen en hij slaat al een beetje uit."
Daarnaast speelt de extreme hitte in Italië mogelijk een rol. Je fietst urenlang in dertig graden over kokendheet asfalt. De Vries vraagt zich hardop af wat dit met het materiaal doet. "Of je bijvoorbeeld in een etappe van 140 kilometer 20 gram van je banden af kan slijten met remmen," oppert de oud-renster. Ook vraagt ze zich af of het materiaal uitzet of krimpt. Het kan volgens haar in allerlei kleine dingen zitten.
Onbegrip over strafmaat en persoonlijk drama
Wat De Vries misschien nog wel het meest stoort is de hypocrisie van de regelgevers. Regels zijn regels, maar de straf staat in geen enkele verhouding tot het vergrijp. "Waarom haal je een renster uit koers als ze een fiets heeft van 20 gram te licht, terwijl je een half peloton in de Ronde van Vlaanderen door een rood licht liet gaan bij een spoorwegovergang?" Dat is volgens haar veel gevaarlijker. Een tijdstraf of declassering had volstaan om een voorbeeld te stellen.
Het jurybesluit hakt er daarom flink in bij het team. De roze trui was het grote doel van dit seizoen voor de Nederlandse sprintster. "Dit kan onmogelijk kwaad opzet geweest zijn," benadrukt De Vries tot slot. "Ik vind het vooral een persoonlijk drama voor Lorena en ook voor de mecanicien."