Je hebt onderweg of thuis in de schuur zorgvuldig een nieuwe binnenband gemonteerd en de buitenband weer met enige moeite om de velg geworsteld. Je sluit de pomp aan en begint ritmisch te pompen.
De druk in de band loopt op naar vier bar, dan naar vijf bar. En dan klinkt er een luide, droge knal – vaak gevolgd door nog een tweede. Het klinkt alsof je dure velg zojuist is gespleten of iets dergelijks, maar de mechanische realiteit is dat dit doodenge geluid exact is wat je wilt horen.
De strijd tussen de velgrand en het rubber
Om te begrijpen waar die 'plop' vandaan komt, moeten we inzoomen op de passing van de buitenband op de velg. Een moderne racefietsband moet extreem strak om het wiel zitten om bij hoge snelheden niet van de velg te vliegen. De onderste rand van de buitenband, de hiel genoemd, heeft een stugge kern van staaldraad of kevlar.
Tijdens het monteren valt deze hiel vaak diep in het holle middenkanaal van de velg. Dit is handig om het laatste stukje rubber over de rand te wippen, maar de band ligt op dat moment nog absoluut niet op zijn uiteindelijke plek.
De binnenband als onzichtbare pers
Zodra je begint te pompen, begint de binnenband zich als een ballon te vullen. De binnenband heeft echter nergens heen te gaan en begint met een enorme, opbouwende druk tegen de binnenkant van de buitenband te persen.
Het stugge rubber van de buitenband weigert in eerste instantie mee te geven en blijft strak in het diepe middenkanaal van de velg hangen. De druk bouwt zich steeds verder op, totdat de kracht van de binnenband het uiteindelijk wint van de weerstand van het rubber.
De verlossende sprong naar de buitenrand
Op dat exacte breekpunt schuift de hiel van de buitenband plotseling, met een enorme snelheid en kracht, over het randje van het middenkanaal naar buiten toe. Het rubber slaat letterlijk tegen de opstaande zijwand (de rand) van je stalen of carbon velg aan.
Die abrupte, razendsnelle sprong over het metaal of carbon veroorzaakt die harde, droge knal. Het geluid is dus niets meer of minder dan de buitenband die zich eindelijk, over de gehele omtrek, perfect in het velgbed heeft gezet.
Waarom een geruisloze montage gevaarlijk is
Hoewel het geluid voor beginners hartkloppingen kan veroorzaken, moet je juist achter je oren krabben als je die 'plop' helemáál niet hoort. Als een buitenband geruisloos op druk komt, is de kans namelijk gigantisch dat de hiel op sommige plekken in het diepe velgbed is blijven hangen. Het resultaat is een band met een irritante hobbel, wat tijdens het fietsen aanvoelt alsof je over een drempel stuitert.
Hoor je geen plop en zie je een hobbel in je band? Laat de band dan deels leeglopen, wrijf wat zeepsop langs de velgrand en pomp opnieuw totdat je wél dat verlossende, harde geluid in je schuur hoort.