HomeVoorbeschouwing: WK ploegentijdrit elite vrouwen | 42,5 km

Voorbeschouwing: WK ploegentijdrit elite vrouwen | 42,5 km

Welke ploeg gaat ervandoor met de eerste wereldtitel? Wieler Revue kijkt vooruit op de ploegentijdrit voor elite vrouwen...

Array

De komende week strijden de beste wielrenners ter wereld om eeuwige roem en de regenboogtruien. De wereldkampioenschappen worden de laatste jaren steevast geopend met een ploegentijdrit voor merkenteams. Zowel de mannen als de vrouwen komen aan bod. In deze voorbeschouwing richten we ons op deze laatste categorie.

Historie

Sinds de WK in Valkenburg (2012) strijden de beste wielerploegen ter wereld om de wereldtitel op de ploegentijdrit. Geen landenploegen, maar merkenteams nemen het tegen elkaar op in deze loodzware discipline waarin het allemaal draait om saamhorigheid, samenwerking en fysieke capaciteiten. 

Veel verschillende winnende ploegen hebben we in de relatief korte historie van dit evenement nog niet mogen zien. De eerste vier jaar won Specialized – Lululemon (of Velocio – SRAM) en vorig jaar was het Boels – Dolmans die er met de gouden medailles vandoor ging.

Erelijst

2012 – Team Specialized – Lululemon
2013 – Team Specialized – Lululemon
2014 – Team Specialized – Lululemon
2015 – Velocio – SRAM
2016 – Boels – Dolmans

Parkoers

Het eiland Askøy vormt het decor voor de start. Het startpodium staat opgesteld op het plaatselijke sportpark van Ravnanger. De eerste tijdmeting is na goed tien kilometer in Kleppstø. Na de passage over de Askøybrug (de op een na grootste hangbrug van Noorwegen die de archipel verbindt met het vasteland) en de Olsviktunnel wordt er middels een ommetje koers gezet richting Bergen. 

Moet er nog geklommen worden? Zeker. In Loddefjord wacht een zeshonderd meter lange kuitenbijter aan tien procent. De Birkelundsbakken is een 1,4 kilometer lange klim aan een gemiddelde van 7,2 procent. Niet lang, maar in een ploegentijdrit is het gevaarlijk. Op de top van deze helling worden de doorkomsttijden voor de tweede maal opgenomen. 

De laatste tijdmeting ligt op vijf kilometer voor de meet, wanneer de ploegen door de straten van Bergen denderen. De finishlijn aan Festplassen is getrokken na de tocht door het historische centrum.

Op dit parkoers strijden de vrouwenteams om de wereldtitel. 

Favorieten

Negen teams geven acte de présence. Daarvan is de grootste kanshebber Boels – Dolmans. Voor het sterrenensemble lijkt het alleen een kwestie van starten, 42,5 kilometer rijden en finishen voor ze voor de tweede achtereenvolgende keer de gouden medailles in ontvangst mogen nemen.

Boels – Dolmans was vorig jaar de beste

En ergens lijkt die bewering ook wel terecht. De oranjehemden staan dit jaar nog op een honderd procent score. In de Healthy Ageing Tour, de Giro Rosa en het jaarlijkse treffen in het Zweedse Vårgårda stond Boels – Dolmans op het hoogste treetje van het podium. Nu weer?

Niet als het aan Cervélo Bigla ligt. Vorig jaar stond de ploeg op het podium in Doha. In Zweden, voor vrouwenploegen de jaarlijkse test voor de wereldkampioenschappen, had deze formatie slechts dertien seconden meer nodig dan Boels – Dolmans. Of dat op het zwaardere parkoers in en om Bergen ook het geval is moeten we nog maar zien. Toch kan deze ploeg zeer gevaarlijk zijn.

Team Sunweb

Andere gevaarlijke concurrenten zijn Canyon – SRAM en Team Sunweb. De aanwezigheid van enkele tijdritkanonnen (Lisa Brennauer of een Ellen van Dijk) maakt dat deze ploegen kunnen over grote motoren. Het is niet eenvoudig om het op te nemen tegen het superieur geachte Boels – Dolmans, maar beide teams gaan er absoluut hard voor rijden. Of hen dat ook een plaats op het erepodium oplevert weet alleen de tijd.

***
Boels – Dolmans

**
Cervélo – Bigla, Canyon – SRAM, Team Sunweb

*
FDJ Nouvelle Aquitaine Futuruscope, BTC City Ljubljana, Bepink Cogeas, Hitec Products, Team Virtu Cycling

Foto’s: Cor Vos, organisatie WK Bergen

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Vingegaard laat even zijn vorm zien, Mohoric neemt risico, maar Milan wint eerste rit CRO Race

De finale van de eerste etappe van de CRO Race had twee klimmetjes van...

Nieuw parkoers Ronde van Lombardije bekend

Waar vorig jaar de finish in Bergamo was en de start in Como draait...

Van der Poel reageert: ‘Ik geef toe dat ik fout zat, had de receptie sowieso op de hoogte moeten brengen’

De Nederlander reageert bij de VRT op het incident met twee tienermeiden dat hem...

Lefevere: ‘Boonen was een volksmens die eens bleef hangen in het café, dat zie je Remco niet snel doen’

In de podcast De Tribune vertelt Lefevere over de druk en Remco-mania die is ontstaan...

Meer zoals dit

Vingegaard laat even zijn vorm zien, Mohoric neemt risico, maar Milan wint eerste rit CRO Race

De finale van de eerste etappe van de CRO Race had twee klimmetjes van...

Nieuw parkoers Ronde van Lombardije bekend

Waar vorig jaar de finish in Bergamo was en de start in Como draait...

Van der Poel reageert: ‘Ik geef toe dat ik fout zat, had de receptie sowieso op de hoogte moeten brengen’

De Nederlander reageert bij de VRT op het incident met twee tienermeiden dat hem...