HomeNieuwsInterview: De ploeg achter het succes van Dumoulin

Interview: De ploeg achter het succes van Dumoulin

Hoe heeft Tom Dumoulin zich zo als leider van het peloton kunnen opwerpen?

Tom Dumoulin is voorlopig heer en meester in de Giro d’Italia. Op de tweede rustdag, met nog zes zware etappes te gaan, is de Nederlander van Team Sunweb de drager van de roze trui. Zijn voorsprong op naaste belager Nairo Quintana bedraagt 2 minuten en 41 seconden. Maar wat is nu het geheim van het succes van Dumoulin? Onze in Italië woonachtige verslaggever Ludo van Klooster ging op pad.

Opvallend is hoe minutieus roze trui drager Tom Dumoulin en zijn hele ploeg de Giro heeft voorbereid, duidelijk met maar één doel: de Giro winnen, of in ieder geval slagen voor het laatste examen van Dumoulin als ronderenner. Van die grondige voorbereiding, fysiek en tactisch, heeft Dumoulin de vruchten al kunnen plukken. Maar om de Giro winnend af te sluiten lijkt de laatste zwaarste week van het hoogste belang.

De voorbereiding daarvan blijkt uit de woorden van Aike Visbeek, de ploegleider van de Sunweb-ploeg. „Voorafgaand aan Tirreno-Adriatico ben ik vier dagen in Italië geweest en heb ik de etappes van de laatste week verkend, alleen de Stelvio konden we niet op vanwege de sneeuw.”

Maar ook aan de eerdere etappes ging toch een voorbereiding vooraf?
„Kijk, van de eerdere etappes hebben we de Etna en Blockhaus niet gezien, want het ging daar alleen om een slotklim. Natuurlijk verkenden we wel de tijdrit en de etappe de dag erna die startte in Florence.” De aan Bartali gewijde etappe in de Apennijnen kende vier klimmen en vanaf de laatste waren er 25 kilometer omlaag naar de finish.

In de elfde etappe naar Bagno di Romagna kon Dumoulin rekenen op een sterke Ten Dam.

Wat was het voordeel van het verkennen van die Apennijnen-etappe?
„Door het verkennen van de rit weet je dat daar nog een renner nodig hebt die het tempo moet maken in het geval dat er nog renners vooruit zijn. Daarom hadden we gezorgd dat Laurens Ten Dam in de ontsnapping mee was en hebben wij hem op de laatste top laten wachten om tempo te maken voor Tom en zo konden we in de afdaling nog dertig seconden terugwinnen op de ontsnapte renners. Dat is maar één voordeel van etappes verkennen. We hoopten al dat we de roze trui in de tijdrit zouden pakken en dat moet je de etappes daarna een voorsprong kunnen verdedigen of in een ander geval weet je met dezelfde info waar je moet aanvallen.”

Visbeek legt verder uit: „Bij de etappes van de laatste week let ik zelfs minder op de klimmen, al kijk ik wel waar het lastiger en minder lastig is. Vooral wil ik van de bergen weten of de afdaling lastig is en zo ja: dan zeg ik de renners waarvan ik wil dat ze met de eerste vijf de afdaling ingaan. Ook zeg ik dat ze al een kilometer voor de top moeten hebben gegeten, want bij een lastige afdaling is daar geen tijd voor. Dat is allemaal belangrijk als je een klassement wil rijden en als je de trui moet verdedigen.”

Voorlopig ging bijna alles goed in deze Giro.
„Met het uitvallen van Kelderman in de etappe naar Blockhaus hebben we natuurlijk pech gehad, maar ook al eerder in de etappe naar de Etna toen Laurens viel. Perfect is het dus zeker niet verlopen, maar we het vizier staat nog steeds op scherp. Op de belangrijke momenten zitten we van voren, dus de dingen waarover we controle kunnen hebben gaan goed.”

Wat kan er dan nog misgaan behalve een val of een inzinking?
„Hoe dichter Tom bij Milaan komt, hoe smaller zijn focus wordt. Hij krijgt meer last van tunnelvisie en kan dan wellicht de gevaren niet meer zien of overmoedig worden naast het feit dat hij vermoeider wordt en fouten kan maken.”

De kroon op het werk werd voorlopig gezet met ritwinst op Oropa.

“Wat wij doen is met hem meedenken en hem de scenario’s voor ogen houden die hij kan tegenkomen en daar bereiden we hem op voor bij het bespreken van de etappe. Bovendien is de sfeer om hem heen belangrijk. Niet alleen van de renners maar van alle medewerkers, een relaxte sfeer is belangrijk zodat dat geen extra energie kost.”

Heb je daar een voorbeeld van?
„Deze week was Tom wat laat bij het ontbijt en ik zag hem snel wat naar binnen werken. Ik zei direct: kalm aan. Rustig, dan vertrekken we tien minuten later. Dat is belangrijk, rustig eten. Kleine dingen, maar zo kan je het relaxed houden. Op de eerste rustdag hebben we gewoon een barbecue gedaan met de staf en de renners kwamen er ook even bij. Dat is voor Tom belangrijk, zorgen voor een ontspannen sfeer, dat zorgt ervoor dat hij de ruimte ziet en het overzicht houdt.”

Wat als Tom zonder ploeggenoten komt te zitten in de zware bergritten?
„We hebben de goede situatie dat achter Tom een heleboel renners staan met vrijwel gelijke achterstand. Dat betekent dat nummer vijf en zes ook nog naar een podiumplek kijken. Zolang je die situatie houdt zijn er altijd renners die willen rijden, als ze niet een bloedhekel aan je hebben maar Tom heeft zulke vijanden niet in het peloton. Je moet er wel mentaal op voorbereid zijn dat die situatie zonder ploegmaats gaat komen.”

De Sunweb-ploeg oogt voorlopig sterk rond het roze.

„Vooralsnog heeft Tom een goede bonus, maar ik ben me ervan bewust dat die in de bergen ook snel weg kan zijn. Tot nu toe is het goed gegaan en we zijn op alles voorbereid. Voor afdalingen ben ik ook niet bang, want Tom is ook een goede daler. Daar liggen eigenlijk weer kansen om tijd te winnen voor hem. Hij heeft een goede marge en dan kun je grote risico’s vermijden of minder risico nemen”, besluit Visbeek.

In de koninginnnenrit van dinsdag over de Mortirolo, Stelvio en Umbrailpass zal blijken of alle voorbereiding een nieuwe roze trui oplevert.

Beeld: Cor Vos
Tekst: Ludo van Klooster

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Tour | De brug en de wind! Alles wat je moet weten over etappe 2: Roskilde-Nyborg

Parkoers Analisten, ploegleiders en ook renners waren er na de Tourpresentatie al praktisch zeker van....

Uitzinnige Lefevere: ‘Ik ben blij dat de kranten morgen niet geel zullen kleuren voor Jumbo, maar voor ons’

Na afloop verscheen Lefevere voor de camera's van Sporza. "Wat kan ik zeggen? Niks...

Yves Lampaert realiseert zijn droom: ‘Ik win een tijdrit en geel in de Tour, als boerenzoon uit België’

Lampie die de proloog en de eerste gele trui van de Tour wint? Dat...

Van der Poel grapt met Pogacar: ‘Goede banden in de regen?’

De tijdrit in Kopenhagen werd zeker voor de grootste kanshebber gereden in natte omstandigheden....

Meer zoals dit

Uitzinnige Lefevere: ‘Ik ben blij dat de kranten morgen niet geel zullen kleuren voor Jumbo, maar voor ons’

Na afloop verscheen Lefevere voor de camera's van Sporza. "Wat kan ik zeggen? Niks...

Yves Lampaert realiseert zijn droom: ‘Ik win een tijdrit en geel in de Tour, als boerenzoon uit België’

Lampie die de proloog en de eerste gele trui van de Tour wint? Dat...

Van der Poel grapt met Pogacar: ‘Goede banden in de regen?’

De tijdrit in Kopenhagen werd zeker voor de grootste kanshebber gereden in natte omstandigheden....