Sky in vieze papieren na uitzending CBS over gemotoriseerde doping

Team Sky wordt opnieuw in het nauw gedreven. De Britse WorldTour-formatie kwam er niet goed vanaf in een uitzending van...

Sky in vieze papieren na uitzending CBS over gemotoriseerde doping

Team Sky wordt opnieuw in het nauw gedreven. De Britse WorldTour-formatie kwam er niet goed vanaf in een uitzending van CBS over motortjes in de fiets.

De Amerikaanse journalist Bill Whitaker interviewde de afgelopen zomer Istvan Varjas. De Hongaar wordt gezien als de spil achter gemotoriseerde doping in het wielerpeloton. Ook interviewde Whittaker de Amerikanen Greg LeMond en zijn vrouw Kathy, Tyler Hamilton en de Fransman Jean-Pierre Verdy.

Verdy, vroeger testdirecteur van het Franse Antidopingagentschap, vertelde dat hij gelooft dat er in het verleden mechanische doping in de Tour de France is gebruikt. Hij kon alleen geen renners bij naam noemen. "Het is zeker gebeurd. Drie, vier jaar geleden werd mij verteld over het gebruik van motors", legde Verdy uit. "In 2014 vertelden ze me dat het probleem groter werd en een jaar later zei iedereen: 'hier moet iets aan gedaan worden.'"

Het fenomeen motortjes in de fiets kwam vooral bloot te liggen toen de Vlaamse Femke van den Driessche vorig jaar tijdens het wereldkampioenschap veldrijden voor vrouwenbeloften werd betrapt op het gebruik van een motortje in haar fiets. Inmiddels heeft de UCI een tablet waarmee het kaders en wielen kan scannen op de aanwezigheid van motors.

Sky en 800 gram

Drievoudig Tourwinnaar Greg LeMond kwam ook aan het woord in de uitzending van CBS. Zijn vrouw Kathy werkte in de Tour van 2014 in het geheim samen met de politie in de strijd tegen mechanische doping. Varjas stemde in met een samenwerking.

Kort voor de Tour van 2015 verkocht Varjas gemotoriseerde fietsen. Hij deed dat aan een 'onbekende klant via een tussenpersoon'. "Ik leverde de fietsen aan een opslagplaats in Beaulieu-sur-Mer." Dat is een Franse kustplaats even ten oosten van Nice. Naast de in het frame verborgen motors sprak de Hongaar ook over motoren in het achterwiel. De fietsen zouden hierdoor 800 gram meer gaan wegen.

En hiermee zou Team Sky in de verlegenheid worden gebracht. CBS claimt namelijk dat de Franse autoriteiten hen vertelden dat in de Tour van 2015 tijdritfietsen van Team Sky significant zwaarder waren dan die van de concurrentie. En belangrijker: dat het om gemiddeld 800 gram zou gaan.

'Aerodynamische prestaties'

De woordvoerder van Team Sky gaf daarop antwoord. "Tijdens een tijdrit kunnen fietsen zwaarder zijn om betere aerodynamische prestaties te leveren", aldus de Britse ploeg. "En alle fietsen zijn gecheckt en goedgekeurd door de UCI." LeMond denkt er anders over, aangezien de UCI verbood de wielen van Team Sky apart te controleren.

"Ik geloof er niets van tot ze met een idee komen om die motor uit de fiets te krijgen", aldus de Tourwinnaar van 1986, 1989 en 1990. "Tot die tijd vertrouw ik geen enkele Tourwinnaar." Varjas legde nog uit dat de gemotoriseerde fietsen bestaan sinds 1998 en iemand hem 2 miljoen dollar wilde betalen voor een exclusieve deal. Onderdeel van die deal: Varjas zou niet over de motors praten, noch aan de motors werken voor de komende tien jaar.

Hamilton

Whitaker nam ook contact op met Tyler Hamilton. De voormalig ritwinnaar en de Tour en winnaar van Luik-Bastenaken-Luik in 2003 vertelde dat hij nooit heeft gehoord over mechanische doping gedurende zijn professionele carrière. Hamilton testte voor CBS een fiets van US Postal in 1999, met een door Varjas speciaal voor de uitzending ingebouwde motor.

"Het valt niet heel erg op", aldus de Amerikaan. "Op een gegeven moment heb je zoiets van: 'ah, daar is het.' Dan krijg je vermogen erbij."Hamilton denkt dat ploegen weg kunnen komen met mechanisch dopinggebruik. "Ik kan er wel inkomen hoe ploegen dat doen ja. Dit is zeker het verschil tussen winnen en verliezen. Daar ben ik helemaal zeker van."

Varjas claimde ook nog dat dopingdokter Ferrari contact met hem had opgenomen over mechanische doping. De Italiaan ontkende fietsen te hebben gekocht van de Hongaar, maar het wel eens getest te hebben.

Foto's: Cor Vos