Volgens Mike Turtur, de koersdirecteur van de Tour Down Under, is het organiseren van een wielerwedstrijd niets anders dan harde business.
Dat vertelde de Australiër, sinds 1999 koersdirecteur van de Australische wedstrijd die nu deel uitmaakt van de WorldTour, tegen Cyclingnews. Vanaf 2017 zal de Tour Down Under niet de enige Australische koers meer zijn op de WorldTour-kalender. De Cadel Evans Road Race komt daarbij.
"Het is goed dat zij het WorldTour-niveau hebben bereikt. Maar daarnaast is het een beetje vreemd. Er zal een verschil zijn tussen de nieuwe en originele WorldTour-koersen. Ik ben het er ook niet helemaal mee eens", vertelt Turtur. "Ze willen dus twee niveaus van WorldTour-koersen. Dat vind ik vreemd. Als je een WorldTour hebt, houd dan dezelfde regels aan voor iedere koers. Nu mogen ploegen in andere koersen bijvoorbeeld minder renners opstellen."
Maar Turtur vind het goed dat een andere Australische koers op een belangrijke kalender verschijnt. "Dat staat buiten kijf. Er zal een goed deelnemersveld aan de start staan, net als in de Tour Down Under. Iedereen moet begrijpen dat beide koersen zijn ontstaan als evenementen om toerisme aan te wakkeren. Het is maar gewoon een fietswedstrijd. Zonder toerisme, bezoekers en economisch voordeel zal een koers ophouden te bestaan. Dus als de UCI beslissingen maakt om de sport in verschillende regio's te promoten, moeten ze niet alleen vanuit het perspectief van de fietsers kijken, maar ook vanuit het toerismeperspectief."
Spannende editie 2017
Natuurlijk werd Turtur gevraagd naar de aankomende editie van de Tour Down Under. "Op de Willunga Hill wordt de koers altijd gewonnen of verloren. Dat heeft tot nu toe alleen maar mooi uitgewerkt voor ons evenement. Daarnaast zal de etappe naar Paracombe, op Torrens Hill Road, beslissend zijn. We hebben besloten daar eens de finish te leggen en niet in Stirling. Misschien dat er daar maar 20 renners voor de zege sprinten."
De etappe naar Victor Harbor zal nu viermaal een plaatselijk circuit bevatten. "De cijfers van het toerisme en de aanwezigheid van toeschouwers in Victor Harbor hebben ons daartoe gezet. Het was daar altijd druk met de vakantieperiode, nu kunnen ze de renners vier keer zien. Dat zal nog meer volk opleveren."
Een tijdrit zal voorlopig niet voorkomen in de Australische rittenkoers. "We hebben er vaak over gediscussieerd. Het moet gewoon in het format van de koers passen. Je moet heel erg opletten met het toevoegen van een tijdrit. Hoe lang hij is, hoe moeilijk hij is. Of hij aan het begin van een wedstrijd zit, of aan het einde. Maar ons huidige concept met alleen maar ritten in lijn werkt goed en zal voorlopig zo blijven. We hebben op deze manier al vaak een spannende strijd om de eindzege gezien en ik denk dat het met een tijdrit minder spannend wordt."
Foto's: Cor Vos