HomeNieuwsWieler Revue Jaaroverzicht 2016: van Down Under tot Doha (Deel 2)

Wieler Revue Jaaroverzicht 2016: van Down Under tot Doha (Deel 2)

Het wegseizoen van het kalenderjaar 2016 zit erop. Wieler Revue blikt graag met u terug, van januari tot oktober. We sluiten januari met dit deel af.

Het wielerseizoen kent met de Japan Cup een traditioneel einde van de belangrijke internationale koersen. De renners beginnen vanaf nu aan hun opbouw naar het seizoen 2017. Maar hoe verliep alles in 2016? Als u alweer bent vergeten wie in de belangrijkste koersen schone schijn maakten, bent u bij Wieler Revue aan het juiste adres. Wij blikken met tekst en beeld terug op de belangrijkste wielerwedstrijden van 2016. Daarbij komen zowel de mannen als vrouwen genoeg in het spotlight te staan.

Januari

De eerste maand van het jaar draait in de wielerwereld alleen om de voorbereiding op het ‘echte werk’. In het vorige deel bespraken we een volledig door Australië gedomineerde Tour Down Under. In dit deel komen de, niet in groten getale zijnde, andere koersen in januari aan bod.

Argentinië: COL vs. ARG, met een Koning

In Argentinië stond gelijktijdig met de Tour Down Under de Tour de San Luis op de kalender. Naar later dit jaar bleek, was het voorlopig ook de laatste. De Tour de San Luis krijgt helaas de financiering niet meer rond. Desondanks hebben toprenners als Vincenzo Nibali al aangegeven toch in Argentinië het seizoen 2017 te starten.

Maar dit jaar vonden er nog wat fraaie gevechten plaats in Zuid-Amerika. Nadat Etixx-Quick Step de andere WorldTour-ploegen versloeg op hun specialiteit – de ploegentijdrit – was de Belgische ploeg in de eerste rit in lijn ook spekkoper. Fernando Gaviria opende de teller voor de Colombianen.

In de derde etappe, een vrij zware naar La Punta, kwam Peter Koning met een geweldige solo boven drijven. De Nederlander van Drapac Pro Cycling hield bijna twee minuten over op de eerste groep. De leiderstrui die onze landgenoot pakte, was hij een dag later kwijt. Eduardo Sepúlveda won met grote voorsprong op Cerro El Amago.

Peter Koning soleert naar een prachtige zege in de Tour de San Luis. Foto: Cor Vos Peter Koning soleert naar een prachtige zege in de Tour de San Luis. Foto: Cor Vos

Die had hij ook nodig, want de thuisrijder had veel tijd verloren in de ploegentijdrit. De verworven voorsprong van drie seconden op Dayer Quintana verspeelde Sepúlveda echter in de koninginnenrit naar Merlo. De Italiaan Jakub Mareczko was na Koning een tweede buitenbeentje in de door Argentijnen en Colombianen gekleurde Tour de San Luis.

Balearen

Ook op Europees grondgebied werd eind januari een basis gelegd voor de rest van het voorjaar. Allereerst gebeurde dat in Spanje. Op de eilandengroep van de Balearen, nog preciezer op Mallorca. De Trofeo Mallorca bestond traditioneel uit een aantal losse eendagswedstrijden. André Greipel toonde er al zijn goede benen. De Duitser won de eerste Trofeo en versloeg in de sprint Sam Bennett en Edvald Boasson Hagen.

André Greipel wint de Trofeo Felanitx, voor Sam Bennett en Edvald Boasson Hagen. Foto: Cor Vos André Greipel wint de Trofeo Felanitx, voor Sam Bennett en Edvald Boasson Hagen. Foto: Cor Vos

In de tweede koers was het Gianluca Brambilla die zijn, achteraf terugblikkend, geweldige seizoen opende met de winst in de Trofeo Pollença. De Italiaan bleef solo een bergop sprintende meute voor, Michal Kwiatkowski werd tweede. De Pool zou ook in de derde Trofeo op de minst eervolle ereplaats eindigen. Deze keer soleerde Fabian Cancellara naar winst. André Greipel sloot de Trofeo Mallorca af zoals hij ze begon; met winst. Nacer Bouhanni en de Zwitser Dylan Page hadden het nakijken.

Down Under en Marseille

Ja, inderdaad, nog meer koersen Down Under. Na de Tour Down Under stond de Cadel Evans Great Ocean Race voor de deur. Een koers die overigens per 2017 onderdeel uitmaakt van de WorldTour. De wedstrijd werd ter ere van Cadel Evans in het leven geroepen. Vorig jaar won Gianni Meersman de eerste editie. In deze editie reed Peter Kennaugh solo weg van een achtervolgende groep. Daar won de Australische sprinter Leigh Howard de spurt voor de tweede plaats.

Terug in Europa dan. Ook in Frankrijk opent het seizoen traditioneel eind januari of begin februari. De koers die dat doet, is de Grand Prix La Marseillaise. In de afdaling van de Col des Crètes reden Dries Devenyns en Thibaut Pinot weg. Met veertig seconden trokken zij over de Col de la Gineste, waarna een sprint in Marseille volgde. Daarin boekte de Belg van IAM Cycling een mooie zege. Er zouden er voor hem nog meer volgen.

Foto: Cor Vos

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Bijzonder beeld: Daniel Felipe Martínez rijdt op training door het stromende water

Van de Colombiaan van INEOS Grenadiers verscheen namelijk een filmpje op internet dat hij...

EK München: deze renners zijn de favorieten voor de Europese trui