Vacansoleil DCM-man wil duurzame wielerploeg

Daan Luijkx wil een nieuwe wielerploeg opzetten met een duurzaam verdienmodel. Geldschieters investeren niet in een plek...

Vacansoleil DCM-man wil duurzame wielerploeg

Daan Luijkx wil een nieuwe wielerploeg opzetten met een duurzaam verdienmodel. De oud-Vacansoleil DCM-man hoopt dat bedrijven zich engageren met de missie van zijn ploeg: 'werken aan een duurzame wereld'.

In een interview met Het Financieele Dagblad ontvouwt Daan Luijkx zijn plannen voor een nieuw businessmodel. Hij wil niet dat geldschieters betalen voor een plek op het shirt of voor de teamnaam, maar dat ze investeren in het team. De ploegnaam staat daarom ook al vast: Team Earth, voor een betere wereld.

"Neem Ajax en PSV, of Formule 1-renstallen als Ferrari of Mercedes", zegt Luijkx in de zalmroze krant. "Sponsors geloven in hun verhaal en willen deel zijn van die familie. Als Philips stopt gaat PSV gewoon door, met een andere sponsor op het rood-witte shirt. Om die reden willen wij zelf het DNA van onze ploeg bepalen."

Zijn missie is de meest duurzame wielerploeg ter wereld te zijn en de ploeg overal in de wereld ambassadeur te laten zijn voor een duurzame wereld. Renners worden mede op dat profiel geselecteerd. Auto’s, shirts, bidons, fietsen, lakken, schoonmaakmiddelen: alles moet milieuvriendelijk.

Luijkx wil meedoen met de top en dat vraagt een jaarbudget van vijftien tot twintig miljoen euro. Om het risico te spreiden zoekt Luijkx geen twee, maar vier tot maximaal zes partners die voor tenminste vijf jaar instappen. Het wielershirt is al ontworpen en de plaatsen daarop voor de sponsors bepaald. "Daarmee blijven we weg van de ouderwetse discussies over centimeters, plaats op het shirt en kleur."

Vandaag wordt het eerste Earth-wielershirt symbolisch overhandigd aan Al Gore, voormalig vice-president van de VS en initiatiefnemer van An Inconvenient Truth.

Foto's: Cor Vos/Team Earth