/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2Fsource%2Fwieler-revue%2Fsource%2Fwielerrevue%2F2016%2F07%2FCORVOS_00026816-098-e1470310720149.jpg)
Opmerkelijk nieuws: de geheimzinnige Hongaar Stefano Varjas zou de afgelopen jaren motortjes hebben ingebouwd bij diverse profs. Dat meldt De Telegraaf. "Hij verzekerde me dat zijn systeem van 1999 tot 2011 zeker in grote wielerwedstrijden is gebruikt, zegt Vincent Wathelet, zaakwaarnemer van Philippe Gilbert.
Wathelet, die de voornaamste bron is in het artikel, vertelt dat Gilbert in 2012 door Varjas benaderd werd. De Waalse coureur wist niet wat hij met de situatie moest doen, maar nam het kaartje aan. Wathelet en Gilbert zijn nieuwsgierig en regelen een ontmoeting. Varjas beweert daar dat hij in iedere fiets een motortje kan inbouwen van 500 watt. Wathelet besluit zijn fiets mee te geven aan Varjas.
Een week later kreeg ik de fiets terug. Op het stuur zat een vrijwel onzichtbaar knopje waarmee ik de motor in drie standen kon schakelen. Verder was er niks te zien en was de fiets nauwelijks zwaarder. Ik was compleet overdonderd."
Wathelet stapt met deze informatie naar de wielerbond van Monaco, die op hun beurt de UCI weer alarmeren. De Internationale Wielerunie beseft op dat moment dat de jacht op motortjes de hoogste prioriteit moet krijgen.
'Mechanische doping ook in wielen'
Ook zou Varjas een systeem hebben ontwikkeld waarin een motortje zit in een wiel. De batterijen zouden dan in de velgen zitten en de motor in de as. Varjas benadert opnieuw Wathelet. "Een wiel op basis van een elektromagnetisch systeem, gemaakt uit materiaal uit de ruimtevaart om het zo licht mogelijk uit te voeren. Het grote voordeel van dit systeem is dat de batterij zichzelf tijdens het rijden oplaadt. Bovendien hoefde het motortje niet meer aangezet te worden met een knopje. "Via een bluetooth-systeem kan je het zodanig afstellen dat er bij een bepaalde hartslag, bijvoorbeeld 160, een signaal wordt gestuurd zodat de motortjes ingeschakeld worden.