Hoe veilig is een wielerparkoers?

In weinig sporten is veiligheid zo’n belangrijk thema als in de wielersport. Wieler Revue dook daarom in de wereld van d...
Hoe veilig is een wielerparkoers?

Renners koersen over de openbare weg en zijn overgeleverd aan de grillen van de organisatie. Dat zorgt regelmatig voor levensgevaarlijke situaties die meestal eenvoudig te voorkomen zijn. Om daar inzicht in te krijgen, doken we in de wereld van de parkoersbouwers.

Als organisator van onder meer de Eneco Tour weet Herman Brinkhoff als geen ander welke wegen hij wel en niet kan opzoeken. De vraag hoe uitdagend het vinden van een geschikte route voor de Nederlands-Belgische etappekoers is, pareert de Brabander direct met een wedervraag: "In welk land?"

Hij wil er maar mee aangeven dat er grote verschillen bestaan tussen Nederland en België. "In Nederland heb je te maken met twee uitersten. De kwaliteit van het asfalt behoort tot het beste van Europa, echter vind je ook nergens anders zo veel wegversmallingen en straatmeubilair. België heeft veel minder versmallingen en andere hindernissen, maar daar zitten de wegen juist wel vol met gaten. Ook heb je er nog steeds betonwegen met zo’n gleuf in het midden, de macadamwegen. En Wallonië is nog erger dan Vlaanderen."

Welke gevolgen al dat straatmeubilair heeft voor de organisatie van een wedstrijd, bleek goed tijdens de Gelderse Girostart. Brinkhoff en zijn team hadden ook daar de touwtjes in handen en brachten per etappe honderd motards op de been. Om risico’s te verkleinen, mogen deze motorrijders nooit een peloton renners inhalen. Zodra ze klaar zijn met het beveiligen van een bepaald obstakel, rijden zij via een andere route naar hun volgende opdracht. Door de aard van de Giro-route zorgde dat in Gelderland voor een logistieke puzzel van formaat. Brinkhoff: "We konden geen ‘dekkend plan’ maken. Daarom hebben we in Tiel vijftig extra signaleurs ingehuurd en op zondag, voor de etappe door de Achterhoek, zelfs tachtig."

 

Cover WR #5Lees het complete achtergrondverhaal over de veiligheid van een wielerparkoers in de nieuwste Wieler Revue. In dit nummer ook een afscheidsinterview met Mart Smeets, bezoeken we Michael Woods van Cannondale, blikken we uitgebreid terug op de Nederlandse Giro d'Italia en kijken we vooruit naar het NK wielrennen!

? Bestel hier het nieuwe nummer van Wieler Revue in onze webshop!

Laatste nieuws