/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2Fsource%2Fwieler-revue%2Fsource%2Fwielerrevue%2F2016%2F05%2FCORVOS_00026650-002.jpg)
Waar de Giro d'Italia gisteren naar zijn ontknoping ging, werd er in de Ronde van België nog maar een hoofdstuk toegevoegd aan de motordiscussie binnen de wielerwereld. Volgens ooggetuige werd de val veroorzaakt door motorrijders die het peloton wilden inhalen via het fietspad. Het grootste slachtoffer van de massale crash was Stig Broeckx, eerder al van zijn fiets gereden dit jaar door een motor in Kuurne-Brussel-Kuurne.
In eerste instantie sijpelden er berichten door dat er gevreesd werd voor een schedelbreuk bij de jongeling van Lotto Soudal, maar dat blijkt niet het geval. Dat valt te lezen in de update die zijn ploeg wereldwijd maakte. Wel kampt Broeckx met twee bloedingen in zijn hoofd waardoor hij in coma ligt. "Meteen na de aanrijding was duidelijk dat Stig een hoofdletsel had en naar een neurochirurgische centrum moest gebracht worden. In samenspraak met de wedstrijddokter en het medische team is voor het ziekenhuis in Aken gekozen, dat over de nodige structuur beschikt", zo laat teamarts Servaas Bingé weten. "Daar is een scan gemaakt en daaruit bleek dat Stig twee bloedingen heeft in de hersenen. Stig bevindt zich in een niet-kunstmatige comateuze toestand, maar moet voorlopig niet geopereerd worden. Hij heeft geen schedelbreuk opgelopen, maar wel een breuk van de oogkas. De komende 24 uur wordt zijn toestand van zeer nabij verder opgevolgd."
Voor manager Marc Sergeant riep de valpartij van Broeckx herinneringen op aan de val van Kris Boeckmans in de Ronde van Spanje vorig jaar en het overlijden van Antoine Démoitie in Gent-Wevelgem van dit jaar. Het team heeft besloten om niet meer van start te gaan in de slotetappe. "Na overleg hebben we de organisatie ingelicht dat we niet van start zullen gaan in de laatste rit van de Ronde van België", zegt Sergeant. "Momenteel is het zinloos om met een beschuldigende vinger te wijzen, maar het moest al langer dan vandaag duidelijk geweest zijn, dat er structurele ingrepen moeten plaatsvinden betreffende de veiligheid van de renners."
Motorcyclists: we need you for our safety. We don't need you to do your own little race before a corner, trying to overtake the bunch.
Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) 28 mei 2016
UCI stopped use of Disc brakes immediately after Ventoso incident. Why are there no immediate safety measures for race vehicles?Ideas exist!
Marcel Kittel (@marcelkittel) 28 mei 2016
Valpartij. Motoren. Alweer. https://t.co/vDiMVoUaAD
Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) 28 mei 2016