11 ploegen bundelen de krachten: Velon

11 ploegen bundelen de krachten: Velon

Elf WorldTour-teams hebben zich verenigd in de nieuwe, gezamenlijke onderneming Velon. De teams willen werken aan een verdienmodel en bouwen aan een duurzame toekomst voor de sport. Belkin, Giant-Shimano, Lotto-Belisol, Omega Pharma-Quick Step, Orica-GreenEdge, Lampre-Merida, Garmin-Sharp, Trek, Sky, Tinkoff-Saxo en BMC zijn de elf deelnemende ploegen.

Velon wil een aantrekkelijkere sport creëren, door een andere indeling van de wedstrijdkalender, technologie zoals cameraatjes op fietsen meer de ruimte geven en ploegen een duurzamere basis geven richting de toekomst.

Graham Bartlett, met een verleden bij de UEFA en Nike, komt aan het hoofd te staan van Velon. ,,Het huidige business model, met alleen een sponsor, is voor alle teams kwetsbaar. We moeten dit veranderen naar een meer evenwichtig model waarin de fans in het middelpunt staan en waarbij geïnvesteerd wordt in technologische initiatieven om de races aantrekkelijker te maken en dichter bij de fans te brengen. Velon gaat gebruik maken van de gecombineerde betrokkenheid van de teams om nieuwe inkomsten te genereren. Deze gecombineerde betrokkenheid kan de sport helpen om de fans te geven wat ze willen – spannende races die tot leven worden gebracht door vernieuwende technologie. Wat we proberen op te bouwen gaat hopelijk een duurzame cirkel bewerkstelligen die interactie met teams en wielrenners makkelijker maakt voor de fans en ploegen nog betere drijfveren biedt om hun geloofwaardigheid te behouden.”