Plugge en Spekenbrink: 'Toe naar beter model'

Plugge en Spekenbrink: 'Toe naar beter model'

De sponsorproblemen in de wielersport behoren binnen drie jaar tot het verleden. Dat verwacht Belkin-manager Richard Plugge in gesprek met NuSport. De komende jaren zal de onafhankelijkheid van sponsoren volgens Plugge geleidelijk afnemen. ,,Tegen die tijd is er voor gezorgd dat we de sport beter verkopen." Een nieuwe opzet van de wielersport waarbij de Tour niet langer het middelpunt is, vindt Plugge van groot belang. ,,Het is behalve de Tour totaal onduidelijk hoe belangrijk wedstrijden voor ons zijn. We moeten duidelijk maken wat de GP-weekenden, zoals in de Formule 1, zijn voor ons. Dan wordt het aantrekkelijker voor publiek en daarmee voor de sponsoren."

Wielerploeg wordt bedrijf Iwan Spekenbrink, manager bij Giant-Shimano, is het roerend met zijn collega eens. ,,We moeten met zijn allen toewerken naar een beter model in het wielrennen. De beste renners in de beste wedstrijden. De toekomst van het wielrennen kan zoveel mooier zijn en de oplossing is heel simpel." Beide managers stellen dat de samenwerking in het peloton al toeneemt, maar dat er nog een slag te slaan is. Ondertussen probeert Plugge andere fondsen aan te spreken om de toekomst van zijn ploeg te garanderen, zoals de verkoop van merchandise en lidmaatschappen. Zijn wielerploeg moet een echt bedrijf worden. ,,Binnen drie jaar moet zeker dertig procent van de inkomsten uit andere zaken dan sponsoring komen. We zijn nu te afhankelijk."