Nieuw paradepaardje Pinarello heet Dogma F8

Nieuw paradepaardje Pinarello heet Dogma F8

Om Chris Froome dit jaar van een nog betere fiets te kunnen voorzien, hebben Pinarello en Jaguar de handen ineen geslagen. Dit heeft geresulteerd in een superlicht, stijf en aerodynamisch frame. Chris Froome is alvast enthousiast:  ,,Op deze fiets kan ik de Tour de France opnieuw winnen.”

Jaguar is al enige jaren de autosponsor van Team Sky, maar die samenwerking heeft nu een nieuw hoogtepunt bereikt. Jaguar gaf Pinarello toegang tot alle knowhow van de autofabrikant om een nog betere fiets te kunnen maken. Daarbij werd vooral gebruikgemaakt van de CFD-faciliteit (computational fluid dynamics). Hier worden digitale prototypes gemaakt en getest. Op deze manier kon Pinarello aanpassingen aan het frame maken, zonder daarvoor een fysiek prototype te hoeven bouwen. De fiets heeft geïntegreerde remmen en er is geprobeerd de rij-eigenschappen van de Dogma 65.1 te behouden. Daarnaast is er een nieuwe, geïntegreerde zadelpenklem die je aan de achterkant kunt vastdraaien.

Aerodynamica en gewichtDoor gebruik te maken van meer dan driehonderd digitale 'runs' in de CFD-faciliteit kon de perfecte fiets worden gebouwd. De nadruk lag bij de aerodynamische component. De windtunnel concludeerde dat de Dogma F8 volgens de fabrikant 26,1% aerodynamischer is dan zijn voorganger (de Dogma 65.1). Ook qua gewicht is er flink geschaafd. De nieuwe fiets is zo'n 9% lichter en Pinarello zegt dat de fiets daarbij nog stijver is geworden.

De fiets maakt waarschijnlijk haar debuut in de Dauphiné Libéré. Prijzen, verkrijgbaarheid en specifieke eigenschappen zijn op dit moment nog niet bekend.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nPE6iKeJdcU