UCI neemt minimumgewicht racefiets onder de loep

UCI neemt minimumgewicht racefiets onder de loep

OuderwetsDe technische ontwikkeling heeft de laatste jaren echter  een grote vlucht genomen en daarom is het volgens Katsanis tijd om de regel te herzien. ,,Toentertijd was er geen universele veiligheidsregel ten aanzien van de fietsen. De veiligheidsregel van 6.8 kilogram was op dat moment een zeer realistische uitgangspositie. Je ging niet onder de 6.8 kilo zitten omdat je dan vrijwel zeker een zeer onveilige en fragiele fiets aan het bouwen was. Ik moet toegeven dat dit tegenwoordig een zeer gedateerd gewicht is, daarom zijn we aan het kijken hoe we de regel kunnen moderniseren."

Loden plaatjesIn het huidige profpeloton is het mogelijk om op een zeer licht, stijf, maar vooral veilig frame te rijden van slechts 670 gram. Voor de mechaniekers is het lastig om aan de 6.8 kilo te komen en ze zijn dan ook genoodzaakt extra gewicht in de vorm van loden plaatjes of extra zware bidonhouders te monteren.

CertificaatAls vervanging van de regel denkt Katsanis aan de invoering van een certificaat. ,,In plaats van een minimumgewicht willen we dat een frame aan bepaalde veiligheidseisen voldoet. Dat kan een paar maanden duren, maar ook een paar jaar. Alle fabrikanten moeten namelijk hun frames laten testen op deze eisen en we moeten een certificaat ontwikkelen waarin staat dat de frames aan de eisen voldoen."

[button url='http://www.wielerrevue.nl/category/techniek-2/' size='small' style='blue'] Méér technieknieuws[/button]