Grote ronden Tour de France

Tour de France: Voorbeschouwing parkoers (Deel 1)

Wieler Revue blikt vooruit op het eerste gedeelte van het Tour-parkoers.

Door: Matthijs Klerkx
Tour de France: Voorbeschouwing parkoers (Deel 1)

Zaterdag 1 juli gaat de 104de Tour de France van start in het Duitse Düsseldorf. Na Utrecht in 2015 koos de ASO twee jaar later dus alweer voor een Tour-start buiten de eigen landsgrenzen. In de eerste week wordt er veel gesprint, maar kennen we ook al een aankomst bergop. Dat alles in deel 1 van de parkoersvoorbeschouwing.

Rit 1: Düsseldorf - Düsseldorf | 14 kilometer

Düsseldorf kreeg het Grand Depart van de 104de Tour de France toegewezen. Het is voor het eerst sinds 30 jaar dat de Tour weer vanuit Duitsland vertrekt. In 1987 viel West-Berlijn die eer te beurt. Nederland kende dat jaar een goede Tour-start, met Jelle Nijdam als proloogwinnaar en Nico Verhoeven die victorie kraaide in de eerste etappe in lijn.

De gemoedelijke binnenstad van Düsseldorf.

Düsseldorf zou in Nederland een van de grootste steden zijn, met 600.000 inwoners. In Duitsland is het echter maar een stadje, al doe je daarmee Düsseldorf wat tekort. Gelegen even buiten het Ruhrgebied, maakt de ligging aan de Rijn de stad een trekpleister voor toeristen. De stad heeft veel geleden onder de twee wereldoorlogen, maar bijvoorbeeld de Altstadt en de ruïnes van het Barbarossa-kasteel zijn prachtige plaatsen om te bezoeken.

Het parkoers van de tijdrit.

De tijdrit heeft in 14 kilometer 12 bochten, echt werk voor de pure tijdrijders dus. Wellicht dat de Duitsers een parkoers wilden neerleggen dat ideaal was voor de wereldkampioen tijdrijden Tony Martin. Toch heeft de Duitser van Team Katusha Alpecin aangegeven meer te denken aan tijdritwinst op de voorlaatste dag in Marseille. Leuk feitje: Martin won nog nooit de proloog of openingstijdrit in een grote ronde.

Rit 2: Düsseldorf - Luik | 203,5 kilometer

Vanuit het Duitse Düsseldorf gaan we de landsgrenzen over, naar industriestad Luik. Bij die naam valt een zware rit met misschien wel aankomst heuvelop te wachten, maar niets is minder waar. Men rijdt van de Rijn naar de Maas, als eerbetoon aan twee belangrijke rivieren in West-Europa.

De Montagne de Bueren.

Ook Luik is een grote stad, met bijna 200.000 inwoners. La Cité Ardente werd groot door de mijnbouw en staalindustrie en kreeg dan ook een grote klap toen het belang van die twee industrieën afnam in de Tweede Wereldoorlog. Grootste toeristenplaats? De Montagne de Bueren, een trap met 374 treden, naar de Citadel van Luik.

Weinig reliëf, dat op weg naar Luik.

Liège heeft al wat geschiedenis voor de Tour de France, meer bepaald met twee prologen in 2004 en 2012. Allebei de keren was Fabian Cancellara de winnaar. Nu zal een sprinter zegevieren, want onderweg naar Luik zijn er weinig echte hindernissen. De strijd om de eerste bollentrui zal worden gevoerd op de Côte de Grafenberg en de Côte de l'Olne. Vervolgens wordt het sprinten aan de oevers van de Ourthe, op de Quai des Ardennes.

Rit 3: Verviers - Longwy | 212,5 kilometer

In België start ook de derde etappe van de Tour, na de aankomst van de tweede rit te hebben verzorgd. Verviers is de gelukkige plaats, dat na een lange tijd van slecht nieuws nu eindelijk eens goed in de bulletins kan komen.

Longwy is een vestinggemeente.

Verviers was tijdens de industriële revolutie de plaats waar de lakenindustrie op gang kwam, voornamelijk door het merk Simonis & Bioley. De enige keren dat je nu de naam Verviers hoort vallen, is wanneer het weer wordt genoemd als broeinest van terrorisme. 

Een etappe door Luxemburg: kijken dus!

In de derde etappe wordt de magische grens met Frankrijk bereikt, dat gebeurt pas op zo'n 30 kilometer van de streep. De aankomst ligt in Longwy, een kleine gemeente vlakbij het drielandenpunt met Aubange (België) en Rodange (Luxemburg). Op de Côte des Religieuses gaan de punchers het uitvechten.

De slotkilometers.

Rit 4: Mondorf-les-Bains - Vittel | 207,5 kilometer

Terug naar Luxemburg, voor de start van de vierde rit. Mondorf-les-Bains krijgt de eer om het Départ op de vierde dag te organiseren en we rijden dan helemaal Frankrijk in. Een lange, vlakke etappe naar Vittel. Vittel? Ja, Vittel, van die flessen water. Vittel, sponsor van de Tour de France. Voor wat, hoort wat.

Een Vittel-boog in Vittel: enig.

Na een aantal kilometer fietsen komen we langs Schengen. Daar zijn de Verdragen opgesteld om vrij verkeer van personen in Europese landen mogelijk te maken. We hoeven geen visum aan te vragen als we naar Frankrijk gaan, met dank aan het dorpje Schengen. Lekker is dat.

Massasprint.

Vlak, vlakker, vlakst. We gaan sprinten in Vittel. Marcel Kittel - voor één dag Marcel Vittel - tegen André Greipel en Peter Sagan. Met Mark Cavendish nog niet zeker moeten we vooral op dat trio gaan letten. En wie weet kan Dylan Groenewegen nog meedoen om ritwinst.

Rit 5: Vittel - La Planche des Belles Filles | 160,5 kilometer

Dag vijf: de eerste aankomst bergop in de Tour de France. Vrij vroeg, voor de mannen van de ASO, in de vijfde etappe. We trekken naar La Planche des Belles Filles, een aankomst die in vijf jaar veel bekendheid heeft verworven.

Chris Froome won vijf jaar geleden op de steile berg.

La Planche des Belles Filles is een berg in de Vogezen. Het is het enige skiresort in de omgeving, met haar top op 1.200 meter hoogte. In de zeventiende eeuw vond de Dertigjarige oorlog plaats. Zweedse huurlingen bezetten de omgeving toen meisjes uit Plancher-les-Mines naar de bergtop vluchtten. Ze beroofden zichzelf liever van het leven dan zich uit te laten wonen door de Zweden. Ze sprongen van het plateau - de Planche - in de vijver van de mooie meisjes.

Onderweg wat kleine hindernissen, de focus ligt op de slotklim.

5,9 kilometer bergop aan 8,5% gemiddeld. Dat is niet mis. Buiten de tweede kilometer van de beklimming komen de gemiddelden nooit onder de 8. De beginstroken zorgen al snel voor versnippering in het peloton, waarna ook de steile laatste 500 meter nog hun werk doen. In 2014 won Vincenzo Nibali en legde de Italiaan hier al de basis voor zijn eindzege.

Een eerste meetmoment voor de favorieten.

Rit 6: Vesoul - Troyes | 216 kilometer

De tocht naar de Alpen, die voor het eerst worden aangedaan in de tweede week van de Tour, wordt nog even uitgesteld. Het westen lonkt, al valt dat te relativeren. We rijden naar Troyes, om daar voor de volgende keer een massasprint af te leggen.

Prachtige beelden van de binnenstad van Troyes.

Vesoul ligt vlakbij de grens met Duitsland in de Bourgogne en was vorig jaar nog gastheer van het Frans kampioenschap wielrennen. Troyes is in koersland wat meer bekend, onder andere als finishstad van Parijs-Troyes en meerdere Tour-etappes.

Ook deze sprintersrit is weinig uitdagend.

Een typische Tour-rit om de tijd mee door te komen dus. Het zal lang wachten zijn tot de sprintploegen hun treintjes op gang brengen, met een explosief slot tot gevolg.

Rit 7: Troyes - Nuits-Saint-Georges | 213,5 kilometer

Het slot van de eerste zeven dagen wordt gevormd door opnieuw een vlakke etappe. Tussen Troyes en Nuits-Saint-Georges liggen nog maar eens ruim 200 kilometer te wachten op de renners. De startplaats is vooral bekend van de broertjes Simon. Pascal is de bekendste, in de Tour van 1983 brak hij zijn sleutelbeen in de gele trui.

Pascal Simon in het geel.

Nuits-Saint-Georges kent nauwelijks 5.000 inwoners en is voor het eerst aankomstplaats in de Tour de France. Wel was het al twee keer een finishlocatie in Parijs-Nice. De omgeving van de arrivée staat vooral bekend om de mosterd (Dijon) en de chocolade (de regio Côte d'Or). Op de Rue de Général de Gaulle volgt een koninklijke massasprint, want al op vier kilometer van de streep kan men de aankomstboog zien liggen. Dit wordt er een voor de liefhebbers van de snelle mannen!

Sprinten, sprinten, sprinten.

Met deze vlakke etappe komt er een einde aan de eerste volledige koersweek in de Tour de France. In deel 2 van de vooruitblik op het parkoers komen de Alpen, Pyreneeën en het Centraal Massief langs. Tot dan!

Foto's: Commerces Longwy, Composed Volcano, Cor Vos, Düsseldorfer Altstadt, the Flipping Fish, Tour de France