Materiaal

KNWU, KOGA en TU Delft op zoek naar optimale baanfiets voor Olympische Spelen in Tokyo

Een meerjarig project moet de fietsen van de Nederlandse baanselectie tiptop in orde maken in de jacht op eremetaal.

Door: Tim de Vries
KNWU, KOGA en TU Delft op zoek naar optimale baanfiets voor Olympische Spelen in Tokyo

De Koninklijke Nederlandsche Wielrenunie (KNWU), fietsenleverancier KOGA en de TU Delft werken samen aan een compleet nieuwe fiets voor het baanwielrennen. Het wordt een lichtgewicht en aerodynamische fiets die rekening houdt met de individuele verschillen tussen renners.

De KNWU verwacht dat met deze baanfiets snellere tijden gerealiseerd kunnen worden doordat iedere fiets geheel wordt afgestemd op de individuele eigenschappen van de renner en het onderdeel waar hij of zij op uitkomt. De Nederlandse baanwielrenners gaan met de nieuwe fiets in 2020 de strijd aan tijdens de Olympische Spelen in Tokyo.

Actieve rol voor renners en staf

Voor de Olympische Spelen in Beijing ontwikkelde KOGA voor Theo Bos al een speciale fiets, de Kimera. Nu worden de nieuwe - specifiek op iedere renner afgestemde - baanfietsen voor de hele selectie ontworpen en ontwikkeld. De renners en staf van de nationale baanselectie vervullen dan ook een actieve rol bij de realisatie van de nieuwe fiets.

Het project is onlangs gestart met een co-creatie sessie waarin de wensen en inzichten van de renners dienden als input. Jeffrey Hoogland kijkt daar met goede gevoelens op terug: "Super inspirerend om samen met engineers en designers te kunnen werken aan de optimale fiets", meldt de meervoudige Europees kampioen .

Veel winst te halen

KOGA verwacht dat de fiets begin 2019 gereed zal zijn. Maar voor het zover is moet er nog veel worden gedaan. KOGA werkt in dit project ook samen met partners Pontis Engineering en Actiflow. "Wij geloven in een holistische aanpak waarbij de fiets als geheel en in samenhang met de bereider geperfectioneerd wordt", zegt Mark Dorlandt, projectleider bij KOGA. "Wij denken dat in de integratie tussen het frame en de componenten, waaronder de cockpit (stuur en voorbouw), zadelpen en wielen nog veel winst te halen is." Daar komen ook de onderzoekers van de TU Delft om de hoek kijken.

Vanuit meerdere disciplines is de TU Delft betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe baanfiets. Zo zullen aerodynamici meedenken hoe de luchtweerstand nog verder verlaagd kan worden. Experts op het gebied van lichtgewicht materialen gaan helpen om een fiets te creëren met een optimale stijfheid bij een minimaal gewicht.

Op de TU Delft wordt veel onderzoek gedaan naar de stabiliteit en de besturing van de fiets, ook deze kennis wordt meegenomen in het nieuwe ontwerp van de baanfiets. "Het is belangrijk de geometrie van de fiets zodanig op de rijder af te stemmen dat deze optimaal wendbaar is en tegelijkertijd al het vermogen dat de fietser levert wordt omgezet in voorwaartse snelheid", legt onderzoeker Arend Schwab uit. 

Verdere innovatie wielersport

“Door een sterke samenwerking tussen sporters, bedrijfsleven en de wetenschap kunnen we in Nederland echt verschil maken”,  zegt Vincent Luyendijk, directeur KNWU. KNWU, KOGA en TU Delft werken daarom samen in een platform voor innovatie in de wielersport. “De te ontwikkelen baanfiets is de eerste concrete innovatie richting Tokyo 2020, maar we verwachten de komende periode nog meer, ook met nieuwe partners in wat wij Project Tokyo noemen’, aldus Vincent Luyendijk. De voortgang zal de komende tijd te volgen zijn via de media en eigen kanalen van de partners.

Foto: KNWU