Materiaal

Getest: Proteam Bicycle Care coating

Een tijdje geleden heeft redacteur Tom zijn racefiets laten behandelen met een hydrofobe, water- en vuilafstotende coating van Proteam Bicycle Care. We zijn nu een paar maanden verder. Hoe houdt de coating zich?

Door: Tom Akkerman
Coating

Proteam Bicycle Care heeft als slogan 'Niet poetsen, maar fietsen' en heeft, zoals die slogan al doet vermoeden, een coating ontwikkeld die je fiets beschermt tegen vocht en vuil. Dit product komt oorspronkelijk uit de auto-industrie. Eigenaar Ron Lute komt van oorsprong uit de autowereld en daar is het gebruik van dergelijke coatings al aardig ingeburgerd. Lute is zelf fanatiek fietser en bedacht dat iets wat bij auto's werkt, ook bij fietsen zou moet werken. Dus werd er een coating voor fietsen ontwikkeld en in 2018 won het bedrijf de innovatie-award op Bike Motion.

We gaan je alle technische details besparen, maar het komt er op neer dat de coating is gebaseerd op siliciumdioxide, wat sterk waterafstotend (hydrofoob) is. Daarnaast is dit goedje extreem hard. Op hun website vergelijken ze het met een extreem dun laagje glas wat op je frame ligt. De coating hecht sterk aan het oppervlak van je fiets, waardoor je fiets dus waterafstotend en minder gevoelig voor vuil is. 

Goed, dat mocht ik dus aanbrengen op m'n eigen fiets. We deden dat met een airbrush, omdat je het dan goed en gelijkmatig aan kunt brengen. Er zijn ook doe-het-zelf setjes, waarmee je het thuis met applicators (wattenschijfjes) aanbrengt. Overigens werd de fiets eerst ontvet, zodat de coating goed zou hechten. We nemen echt elk onderdeel van de fiets (behalve de ketting, die dekken we af met folie) mee. De velgen en spaken worden ook voorzien van een dun laagje.

Het eerste wat opvalt is dat m'n matzwatte Specialized een stuk 'dieper' zwart is, zonder dat hij gaat glanzen. Na behandeling kan ik de fiets in principe meteen gebruiken, maar het is wel raadzaam om de coating 12 uit te laten harden. Niet met vette handjes aanpakken dus! Ik krijg nog een potje onderhoudsshampoo mee, want het is de bedoeling om de fiets zo min mogelijk te wassen. Hoe vaker je was, hoe sneller de coating verdwijnt. Wanneer je de fiets niet te vaak was, blijft de coating twee jaar zitten. 

Het was vanaf het begin grappig om te zien hoe waterdruppels van het frame afparelden. Inmiddels zit de coating dus een paar maanden op m'n fiets en er is een duidelijk verschil. Dankzij onder meer wedstrijden in de regen, onverharde paadjes en een flinke lading modder op de wegen heeft m'n fiets genoeg smerigheid gezien. De conclusie: het werkt goed! Er blijft wel vuiligheid of modder hangen, maar veel minder dan voorheen. En je spuit het er met een flink harde waterstraal zo weer af. Een keer in de zoveel tijd gebruik ik de shampoo om de echt hardnekkige resten eraf te halen, maar ik ben niet veel tijd meer kwijt met het schoonmaken van de fiets. En dat is, zeker nu het dusdanig koud is dat ik geen zin heb om buiten te staan poetsen, echt wel fijn.