HomeMateriaalCPA: Meer dan 600 renners tegen gebruik van schijfremmen

CPA: Meer dan 600 renners tegen gebruik van schijfremmen

De rennersvakbond CPA gaat de strijd aan met de UCI. De rennersvakbond wil een statement maken omtrent het gebruik van s...

De rennersvakbond CPA gaat de strijd aan met de UCI. De rennersvakbond wil een statement maken omtrent het gebruik van schijfremmen.

Een groot gedeelte van het wielerpeloton is namelijk tegen het gebruik van schijfremmen, stelt de CPA. In een rondvraag aan het begin van dit seizoen bleek dat het merendeel van de wielrenners het gebruik van schijfremmen enkel toestaat als aan drie voorwaarden wordt voldaan. Tot nu toe werd maar één van die drie eisen gehoord.

De eerste voorwaarde was het ronden van de schijven, waardoor het risico op snijwonden als gevolg van valpartijen verkleind wordt. Dit werd afgelopen winter gedaan. Nadat Tom Boonen in de Vuelta a San Juan de eerste winnaar op schijfremmen werd, zette diens ploeggenoot Marcel Kittel de nieuwe remmen ook in het zonnetje. Hij won drie etappes en het eindklassement in de Dubai Tour.

Tom Boonen werd de eerste winnaar op schijfremmen. Tom Boonen werd de eerste winnaar op schijfremmen.

De tweede eis betrof de bescherming van de schijfremmen. De renners willen dat de schijfremmen in beschermde hoezen op de fiets worden gemonteerd. Dit omdat enerzijds dan nog minder risico tot snijwonden optreedt, anderzijds omdat de schijfremmen zeer heet kunnen wanneer ze veel gebruikt worden. Dit zou brandwonden op kunnen leveren, wat bij bescherming van de schijfremmen niet het geval is.

Remtijden

De derde voorwaarde vindt een groot deel van het peloton de belangrijkste. Die eis gaat om de homogeniteit: renners willen of iedereen, of niemand met schijfremmen hebben. Veel renners zijn bang voor het verschil in remtijden tussen zij die met schijfremmen en zij die met velgremmen rijden. Dit zou voor valpartijen kunnen zorgen.

“Het zou beter zijn wanneer of iedereen, of niemand ze gebruikt”, vertelde Daniele Bennati daar vorige week over. “Met schijfremmen kun je veel later remmen voor een bocht, verschillende remtijden zorgen dan voor gevaren in het peloton.”

Een akkoord in 2016 zorgde ervoor dat in 2017 de schijfremmen werden geherintroduceerd. Voorts zou er iedere maand een werkgroep met afgevaardigden van de CPA, AIGCP (Ploegenvakbond) en de UCI discussiëren over de huidige situatie. De CPA vindt dat er te weinig naar de renners wordt geluisterd. Het komt aankomende week met een brief naar de UCI en een openbaar statement.

Foto:’s: Cor Vos

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Wout van Aert sneert op subtiele wijze naar cameraploegen die aan ziekenhuis bivakeren

Voor wie de voorbije dagen onder een steen geleefd heeft: Wout van Aert is...

🎥 Hilarische beelden! Vloekend en tierend de Koppenberg op ‘fietsen’ tijdens de toertocht van de Ronde van Vlaanderen

Iedereen die de toertocht van de Ronde van Vlaanderen heeft gereden, weet: de Koppenberg is lopen. Sommige mensen zijn het daar niet mee eens en dat levert fantastische beelden (en geluiden) op...

📸 Heerlijk! Eli Iserbyt heeft zelfspot en ziet dat Boonen Benen hem niet passen…

Het crossseizoen zit er alweer eventjes op, maar dat wil niet zeggen dat Belgisch...

‘Tour is nu de ideale voorbereiding voor Wout van Aert op de Olympische Spelen’

Z'n voorjaar was in één klap weg. In de gevaarlijke afdaling richting de Kanarieberg...

Meer zoals dit

Met deze simpele ingrepen bouw je een racefiets om tot (tijdelijke) gravelfiets

Gravelen is booming business. De discipline kwam overgewaaid van de Verenigde Staten naar Europa...

Rapha lanceert super aerodynamische (en prijzige) trui: ‘Je wint er bijna 8 watt mee’

De laatste dagen is er veel te doen rond de radicale helmen waarmee de...

Geld teveel? Dit zijn momenteel de 10 duurste koersfietsen!

Fietsen heb je in veel verschillende soorten, merken, keuren en prijscategorieën. En die prijzen...