SRAM introduceert 12-speed eTap AXS groepset

SRAM heeft de nieuwe versie van haar eTap groepset geïntroduceerd: eTap AXS. De grootste veranderingen? 12-speed, een nieuw crankstel en een app waarmee je het schakelen kunt personaliseren.

SRAM

Een tandje extra, andere voorbladen en een app. SRAM heeft de eTap-groep aardig aangepast. Wat natuurlijk blijft is het elektronisch en draadloos schakelen. De nieuwe crank valt direct op. SRAM heeft er voor gekozen om beide bladen uit één geheel te maken en te plaatsen op een spider. Deze constructie kennen we uit het mountainbiken, waar dat vaker voorkomt. De crank kan optioneel worden uitgerust met een Quarq vermogensmeter.

Beide bladen uit één stuk betekent ook vaste combinaties van buitenblad en binnenblad: 46-11, 48-35 en als grootste 50-37.

Cassette met 12 kransjes

Een buitenblad met 50 tanden in plaats van een traditionele 53, dat lijkt te klein voor profs en andere wedstrijdrenners. Het 'geheim' zit hem in de cassette. De 12-speed cassettes beginnen standaard met een kransje met 10 tandjes. Hiermee kun je ook in een sprint zwaar genoeg trappen. Omdat deze cassette 12 kransjes heeft heb je een groter bereik, maar dan met kleinere stappen tussen tussen de kransjes. Het nadeel van deze constructie is dat je wielen met een specifiek geschikte cassettebody nodig hebt, maar veel merken brengen deze al op de markt. 

Nog meer veranderingen

De achterderailleur zowel optisch als technisch veranderd. Er zit een krachtiger motor en een vloeistofdemper in. SRAM noemt dit laatste Orbit en deze techniek moet er voor zorgen dat de ketting minder klappert. Je kunt de werking vergelijken met wanneer je je hand door water beweegt. Hoe harder je dat doet, hoe groter de weerstand. Daarnaast zijn de derailleurwieltjes aangepast en voorzien van keramische lagers.

Het ontwerp van de ketting valt ook op, met een afgeplatte bovenzijde. Volgens SRAM zorgt dit ontwerp voor minder frictie en is deze ketting de sterkste die ze ooit gemaakt hebben. Dat moet ook wel, want hij is weer wat smaller dan een 11-speed variant. De holle pinnen komen het lage gewicht weer ten goede.

AXS App

Een ander nieuwigheidje is de AXS App. Je kunt zo het batterijniveau van de shifters en derailleurs in de gaten houden, maar je kunt met deze app het schakelen ook aanpassen naar je eigen voorkeuren. Zo kun je er voor kiezen dat de achterderailleur automatisch een paar tandjes schakelt wanneer je voor van blad wisselt. Op deze manier blijf je dezelfde cadans houden.

Groot aantal varianten

Er zijn 12 varianten van de eTap AXS groepset. Je hebt ten eerste keuze uit velgremmen of schijfremmen. Vervolgens kun je kiezen tussen één of twee voorbladen. De uitvoering met een enkel voorblad (1x) is ook verkrijgbaar als Aero uitvoering, met dicht voorblad speciaal voor tijdritfietsen. Tenslotte kun je nog kiezen of je wel of geen vermogensmeter wil.

De SRAM eTAP AXS groepset is al in het wild gespot bij Trek-Segafredo, Boels-Dolmans en CCC-Liv. Hij is inmiddels ook voor consumenten verkrijgbaar, maar dan moet je je portemonnee wel trekken. Prijzen vanaf zo'n 2.700 euro.