Ook Parijs-Tours neemt onverharde wegen op in finale

De eindeseizoensklassieker Parijs-Tours gaat flink op de schop. Koersorganisator ASO wil de wedstrijd nieuw leven inblazen en daarom moet de spektakelwaarde worden verhoogd. Dat wordt gepoogd door onverharde wegen in de wedstrijd op te nemen.

Paris-Tours

Hoe moet je een wedstrijd als Parijs-Tours, dat al toe is aan haar 112e editie, nieuw elan geven? Een kortere koers (211 kilometer) met meer reliëf en de nieuwe gang tussen de wijnranken moet de wedstrijd behoeden voor een stille dood.

In totaal wachten er 12,5 kilometer aan onverharde wegen op de coureurs. Deze negen hobbelpaden zitten allemaal in de laatste 65 kilometer van de wedstrijd, waardoor de finale een stuk zwaarder wordt. Ook zijn er diverse nieuwe klimmetjes in de laatste kilometers van de route opgenomen. Dit alles om de aanvallers nog meer kansen te geven.

Zeven hellingen, negen onverharde sectoren: Parijs-Tours 2.0.

Op tien kilometer van de finish is de Côte de Rochecordbon de laatste van zeven beklimmingen in het nieuwe parkoers. De streep zal nog altijd op de vermaarde Avenue de Grammont liggen.

Parijs-Tours is zeker niet de enige wedstrijd die onverharde wegen in het parkoers opneemt. De almaar toenemende populariteit van koersen als Strade Bianche en Tro-Bro Léon lijken de organisatoren van veel wielerwedstrijden aan te sporen tot het opzoeken van bospaden en karrensporen teneinde de spektakelwaarde te vergroten.

Niet alleen reeds bestaande wedstrijden zoals de Tour de France, Gent-Wevelgem en nu ook Parijs-Tours doen mee aan de trend, er zijn de laatste jaren ook veel nieuwe wedstrijden die ervoor kiezen om juist de gebaande paden te verlaten. Denk maar aan koersen als de Slag om Norg, de Omloop van het Hageland en de Antwerp Port Epic.  

Afgelopen jaar werd de najaarsklassieker gewonnen door Matteo Trentin. De laatste Nederlandse winnaar was Erik Dekker, die de 'koers van de vallende bladeren' in 2004 wist te winnen. De laatste jaren zijn landgenoten wel vaak succesvol in de beloftenversie. Ook voor de U23-renners wacht de vernieuwde finale.