HomeNieuwsWieler Revue Jaaroverzicht 2016: van Down Under tot Doha (Deel 1)

Wieler Revue Jaaroverzicht 2016: van Down Under tot Doha (Deel 1)

Het wegseizoen van het kalenderjaar 2016 zit erop. Wieler Revue blikt graag met u terug, van januari tot oktober. We trappen af met de Tour Down Under.

Het wielerseizoen kent met de Japan Cup een traditioneel einde van de belangrijke internationale koersen. De renners beginnen vanaf nu aan hun opbouw naar het seizoen 2017. Maar hoe verliep alles in 2016? Als u alweer bent vergeten wie in de belangrijkste koersen schone schijn maakten, bent u bij Wieler Revue aan het juiste adres. Wij blikken met tekst en beeld terug op de belangrijkste wielerwedstrijden van 2016. Daarbij komen zowel de mannen als vrouwen genoeg in het spotlight te staan.

Warmte

Het is traditie dat maar een klein deel van het peloton een begin maakt aan het wielerjaar in Europa. De warmere oorden als de zandbak van het Midden-Oosten en de hitte van Australië zijn populaire bestemmingen voor de profs om hun seizoen aan te vangen. De Tour Down Under maakt sinds 2011 deel uit van de WorldTour. De Australische zesdaagse wedstrijd was daarvoor ook al drie jaar onderdeel van de Pro Tour.

Traditiegetrouw opende de People’s Choice Classic de Australische wielerweek. Vrijwel alle renners aanwezig in de Tour Down Under maakten hun opwachting in het criterium door de straten van Adelaide. Met vijftig kilometer op de teller zou de wedstrijd net iets meer dan een uur duren. Voer voor topsprinters dus. Caleb Ewan versloeg Giacomo Nizzolo en Adam Blythe. De Australiër kende geen gelijke in zijn thuisland.

Tour Down Under

En de Pocket Rocket, zoals zijn bijnaam luidt, hield niet op bij de People’s Choice Classic. Martijn Keizer zat de hele dag in de kopgroep, maar de tijdrijder van LottoNL-Jumbo kon een massasprint in Lyndoch niet ontlopen. In de sprint stond alleen Ewan op de foto. De Australiër kon zijn sprint makkelijk timen en won schijnbaar moeiteloos. Wouter Wippert werd derde.

Er stond geen maat op Caleb Ewan in de eerste rit van de Tour Down Under. Foto: Cor Vos Er stond geen maat op Caleb Ewan in de eerste rit van de Tour Down Under. Foto: Cor Vos

Een dag later was het tijd voor een oude rot in de Tour Down Under. De sprint bergop in Sterling. Adam Hansen probeerde met een solopoging de meute voor te blijven, maar zelfs de sterke thuisrijder kon niet verrassen. Het werd de aangekondigde sprint met een groep. Jay McCarthy was daarin de beste. Diego Ulissi kon hem net niet kloppen. Lieuwe Westra kwam in de slotfase ten val. “Simon Gerrans en Daryl Impey beukten mij gewoon van mijn fiets”, zou hij ons later uitleggen.

Gerrans’ feestje

Dan werd het weer tijd voor Orica-GreenEdge. De derde etappe kende een aankomst in Campbelltown. Ook die was bekend. De beklimming van Corkscrew Road zou het peloton uit elkaar doen splijten. Sergio Henao, Richie Porte en Michael Woods waren bergop de beste. Het werd een sprint van een kleine groep in Campbelltown, Simon Gerrans bleek de sterkste. Tyler Farrar viel tijdens de etappe. Hij maakte de rit af op een De Rosa-fiets van een fan langs het parkoers.

Het leverde de ervaren Aussie de oranje leiderstrui op. Die zou hij met verve verdedigen, want in een enerverende etappe naar Victor Harbor pakte hij opnieuw de ritzege. Ben Swift en Giacomo Nizzolo hadden het nakijken.

Simon Gerrans zorgde voor de derde ritzege voor (toen nog) Orica-GreenEdge. Foto: Cor Vos Simon Gerrans zorgde voor de derde ritzege voor (toen nog) Orica-GreenEdge. Foto: Cor Vos

Australië blijft heersen

De hegemonie van de thuisrijders was tot nu toe angstaanjagend. In vier etappes waren alle vier de winnaars Australiërs. Van de twaalf podiumplaatsen in die vier ritten werden er maar vijf door niet-Australiërs bezet. En ze waren nog niet klaar. Richie Porte had een patent op de winst op Willunga Hill. Ook dit jaar volgde de apotheose voor het klassement op die helling. En dus was het weer Porte die de handen in de lucht stak. De Australische klassementsrenner schonk BMC de zege in zijn eerste koers voor de Amerikaanse ploeg. Sergio Henao weerde zich nog heel lang, maar de Colombiaan kwam nipt tekort op zijn oude ploeggenoot.

Het was het derde jaar op rij dat Porte zegevierde op Willunga Hill. Simon Gerrans verloor maar 17 seconden en behield de leiderstrui. De ronde winnen werd dus een formaliteit voor de ervaren rot. Zijn ploeggenoot Caleb Ewan won de slotrit, waardoor de Australische suprematie ongehoord was. Iedere etappe gewonnen door een Australiër, dat was nog maar één keer eerder voorgekomen, namelijk in 2002. Maar met een veel internationaler peloton dan destijds was deze winning streak Down Under indrukwekkend te noemen.

Jay McCarthy (l), Simon Gerrans (m) en Sergio Henao (r) als klassementswinnaars op het eindpodium in Adelaide. Foto: Cor Vos Jay McCarthy (l), Simon Gerrans (m) en Sergio Henao (r) als klassementswinnaars op het eindpodium in Adelaide. Foto: Cor Vos

Het eerste deel van onze terugblik op het seizoen 2016 ging dus bijna alleen maar over Australië en de inwoners van Australië. Maar wees gerust: er komt nog genoeg moois. Van de Strade Bianche tot een grandioze Parijs-Roubaix. Van Wout Poels tot Robert Gesink. Van Down Under tot Doha. In het volgende deel van het Wieler Revue Jaaroverzicht van 2016: de andere belangrijke koersen in januari.

Foto: Cor Vos

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Wout van Aert met succes geopereerd, ploeg geeft nieuwe update

Wout van Aert is deze namiddag in Herentals met succes geopereerd aan zijn sleutelbeen....

Tom Boonen: ‘Ik heb jaren met tuinslang op mijn stuur gekoerst’