HomeNieuwsWieler Revue Jaaroverzicht 2016: van Down Under tot Doha (Deel 4)

Wieler Revue Jaaroverzicht 2016: van Down Under tot Doha (Deel 4)

Het wegseizoen van het kalenderjaar 2016 zit erop. Wieler Revue blikt graag met u terug, van januari tot oktober. We gaan in februari verder in Spanje.

Het wielerseizoen kent met de Japan Cup een traditioneel einde van de belangrijke internationale koersen. De renners beginnen vanaf nu aan hun opbouw naar het seizoen 2017. Maar hoe verliep alles in 2016? Als u alweer bent vergeten wie in de belangrijkste koersen schone schijn maakten, bent u bij Wieler Revue aan het juiste adres. Wij blikken met tekst en beeld terug op de belangrijkste wielerwedstrijden van 2016. Daarbij komen zowel de mannen als vrouwen genoeg in het spotlight te staan.

Zand

Na in het vorige deel de Spaanse februarimaand te hebben besproken, trekken we in dit deel naar het Midden-Oosten. In de maand februari bereiden veel renners hun eerste vormpiek voor in Dubai, Qatar en/of Oman. Met in dit voorjaar als eerste de Ronde van Dubai in die lijst. De eerste editie vond plaats in 2014 en leverde Taylor Phinney als winnaar op. Vorig jaar was het Mark Cavendish die met de bloemen ging lopen.

Deze uitgave van de Ronde van Dubai draaide echter om Marcel Kittel. De Duitser had net de overstap van Giant-Alpecin gemaakt naar Etixx-Quick Step. De ‘beste sprinter van het moment’ voelde zich niet meer in zijn sas bij de Duits-Nederlandse ploeg in 2015. In zijn eerste koers voor zijn nieuwe werkgever ging Kittel voortvarend van start. In het eerste duel met Cavendish klopte hij de Brit meteen. ,,Dit is een heel bijzondere zege, zeker na het verloren jaar 2015. Ik ben ongelooflijk blij met deze overwinning. Ik start weer vanaf nul, dus dan is het goed voor je zelfvertrouwen om al snel te winnen”, was Kittel achteraf tevreden.

Zo, Marcel Kittel was flink blij! Foto: Cor Vos Zo, Marcel Kittel was flink blij! Foto: Cor Vos

Klassement

Het duel Kittel-Cavendish was in de tweede etappe verbonden aan het verhaal over de twee honden en het been. Elia Viviani was de gelukkige van het stel. De Italiaan van Team Sky zou later olympisch kampioen omnium worden. In de derde etappe kon een beslissing voor het klassement worden gemaakt. Op de Hatta Dam was het Juanjo Lobato die uithaalde. Lobato rijdt volgend jaar voor LottoNL-Jumbo.

Voor de laatste etappe had Giacomo Nizzolo de blauwe leiderstrui om de lenden. Op twee seconden volgde Lobato, op zes Kittel. De beste sprinter van de drie zette de puntjes op de ‘i’ in de slotrit. Kittel sloeg een dubbelslag met rit- en eindwinst. Dat was een goed begin voor Kittel bij zijn nieuwe ploeg. Zijn prijs? Op de foto met Diego Maradona. De Argentijn was in Dubai en ging gelijk maar op bezoek bij de bobo’s van de wielerwereld.

Kittel, met 'Pluisje'. Foto: Cor Vos Kittel, met ‘Pluisje’. Foto: Cor Vos

Generale voor het wereldkampioenschap

Dan toog het internationale wielerpeloton naar een andere oliestaat, Qatar. Daar zouden eind oktober (in de week voor Kerst leest u alles bij!) de wereldkampioenschappen wielrennen plaats hebben. En dus werd iedere sprint in Qatar een generale repetitie. Immers, enkel harde wind zou roet in het eten gooien van een massasprint op het wereldkampioenschap op de weg.

Het zou vier keer sprinten worden in vijf dagen. Met één intermezzo: een individuele tijdrit. In 2015 won Niki Terpstra de Qatarese ronde. Dit jaar mocht de drievoudig Nederlands kampioen zijn titel niet verdedigen. Etixx-Quick Step zou zich in eerdere edities niet aan de regels hebben gehouden en dus kwam de organisatie met een ‘disciplinaire schorsing’.

“Ze hadden teveel tijd nodig om van schoenen te wisselen, rond te liggen en met de pers te praten, terwijl ze ons lieten wachten”, zei Sheikh Khalid Bin Ali Al-Thani. “Dat kunnen ze niet maken. Dat gaat nu al een paar jaar zo, het was niet voor het eerst. We hebben speciaal een dame gestuurd om te vragen of ze op konden schieten, maar zij is niet op een aardige manier te woord gestaan. Daarnaast waren er problemen met de hotels.”

Noren topfavoriet in oktober?

Mark Cavendish was zoals we hem vanouds kennen uit op revanche. Kittel en Viviani hadden hem in rechtstreekse duels in totaal drie keer verslagen. Dat zinde de Brit niet. In de eerste etappe was het dan ook duidelijk: hoe klein de groep ook was, Cavendish zat erbij. In een kleine groep was hij de snelste. Zo had ook de Manx Express zijn eerste winst voor zijn nieuwe baas te pakken.

Ook voor Mark Cavendish was de kop eraf. Foto: Cor Vos Ook voor Mark Cavendish was de kop eraf. Foto: Cor Vos

Vanaf dat moment namen de Noren het heft in handen. Alexander Kristoff zou een hattrick scoren: rit twee, rit vier en rit vijf waren voor de Noor. Zijn landgenoot Edvald Boasson Hagen won in de derde etappe de tijdrit. Dat leverde de renner van Dimension Data ook de leiderstrui op. Een lekke band in de vierde etappe zou er echter voor zorgen dat zijn ploeggenoot Mark Cavendish de eindzege in de schoot geworpen kreeg. Dus nam de Brit die ook maar mee.

Noorwegen kleurde dus de Ronde van Qatar. Hoe dat tien maanden laten in oktober afliep, weten we allemaal nog wel.

Vrouwen

Ook de dames begonnen in groten getale aan hun voorseizoen in Qatar. De Ladies Tour of Qatar is een van de belangrijkste koersen op de vrouwenkalender, zeker in februari. Kirsten Wild wilde haar titelaspiraties in oktober begin dit jaar al kracht bijzetten. De Nederlandse sprintster boekte de ritzege in de eerste etappe. Ook Ellen van Dijk meldde zich al snel: in de derde rit soleerde ze naar de ritzege, waar Wild tweede werd. Ook in de slotrit was die plaats voor Wild, achter Chloe Hosking.

Kirsten Wild met een goed voorproefje voor oktober? Foto: Cor Vos Kirsten Wild met een goed voorproefje voor oktober? Foto: Cor Vos

De basis voor de eindzege van de Duitse Trixi Worrack werd gelegd in de tweede etappe. De Australische Katrin Garfoot kwam solo over de streep, een aantal seconden later werd Worrack tweede. De Duitse renster stond daarna tweede in het klassement, maar in de door Van Dijk gewonnen waaieretappe eindigde ze kort. Al met al geen slechte openingsronde voor de Nederlandse rensters.

Man, Oman, Oman

Door naar het snikhete Oman. De Tour of Oman sloot ondertussen traditioneel het ‘zandbakluik’ van februari af. En in Oman zou zoals ieder jaar geklommen worden. Dat zou voor klassementsrenners interessant zijn. En sinds september 2015 hadden ‘we’ een nieuwe ‘klassementsrenner’. Tom Dumoulin had vriend en vijand verbaasd tegen vermoeide klassementstoppers in de Vuelta a España in 2015. Op de voorlaatste dag reed de Limburger nog in de rode leiderstrui. Hij werd zesde. Maar genoeg reden voor wielerminnend Nederland om te zeggen dat de nieuwe Tourwinnaar binnen was. Pieter Weening wist er alles van.

Toch zou Dumoulin niet naar Oman afreizen met als doel voor het klassement te gaan. “In Parijs-Nice pas”, zei hij tegenover onze camera’s. Toch werd hij in de eerste etappe al vijfde. Bob Jungels pakte verrassend uit in de finale. In de tweede etappe was de eerste lichte aankomst bergop van de partij. Het was echter geen allerdaagse aankomst boven. Als Edvald Boasson Hagen wint voor Vincenzo Nibali en Greg van Avermaet – allemaal in dezelfde tijd – weet u het wel. Noorwegen ging weer goed, want Alexander Kristoff versloeg Moreno Hofland een dag later.

Nummer 4 voor Alexander Kristoff in 2016. Foto: Cor Vos Nummer 4 voor Alexander Kristoff in 2016. Foto: Cor Vos

De haai tussen de fjorden

In de vierde etappe zou de slag gemaakt worden voor het klassement. Op Jabal Al Akhdhar lag de streep getrokken. Green Mountain was de naam voor degenen die Oman met een navigatiesysteem doorkruisen. Tom Dumoulin werd vierde, op achttien seconden achter de winnaar. Niet slecht, voor een eerste test. Winnaar? Vincenzo Nibali. Ook hem zouden we nog vaker tegen komen dit jaar, maar dat kon u voor het seizoen ook al wel voorspellen. En wij ook.

De twee slotetappes? Twee keer Noorwegen. Weer Noorwegen. Weer Boasson Hagen. Weer Kristoff. Wat waren die als een komeet aan het voorjaar begonnen. En in 2015 stopte die zegeteller van Kristoff maar niet. Zou dat in 2016 ook zo zijn? U maakt het mee vanaf het volgende deel, want daarin bespreken we het begin van het klassieke Vlaamse voorjaar. En ook daar was Alexander Kristoff bij betrokken.

Foto: Cor Vos

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Wout van Aert met succes geopereerd, ploeg geeft nieuwe update

Wout van Aert is deze namiddag in Herentals met succes geopereerd aan zijn sleutelbeen....

Tom Boonen: ‘Ik heb jaren met tuinslang op mijn stuur gekoerst’