Theo Bos komt met 6 punten om massasprints veiliger te maken: dubbele hekken, lijnen op de weg en meer

De baansprinter die ook wegrenner was, mengt zich in de veiligheidsdiscussie met onderstaande (ingrijpende) maatregelen.

Nieuws André van den Ende

Hij werd zelf in 2009 al eens een maand geschorst na een sprintincident met Daryl Impey in de Ronde van Turkije, maar 2020 was met z'n vele massasprintincidenten de druppel voor Theo Bos. In het AD stelt hij zes maatregelen voor die wat hem betreft direct genomen moeten worden om massasprints veiliger te maken. Niet geheel toevallig is-ie daarbij geïspireerd door regels uit het baanwielrennen. Hieronder lees je beknopt wat hij voorstelt.

1) Laatste 300 meter rechtuit sprinten, geen bochten in het parkoers

Geen bochtige aankomsten meer in sprintetappes als het aan Bos ligt. "Sprinten doe je rechtuit, op een rechte weg. Er is nu een regel dat je niet van je lijn mag afwijken, maar wat is een als er een bochtige aankomst is? Van die aankomsten moeten we dus af."

2) Dubbele of twee meter hoge hekken langs het parkoers

Het s Bos een doorn in het oog dat er soms mensen met telefoons en/of selfiesticks of de hekken hangen in een sprint. Dat kan niet meer als er twee rijen met hekken komen of de hekken twee meter hoog zijn. "Hup, die hekken omhoog!", is Bos resoluut.

3) Schuin omhoog lopende hekken, zonder uitstaande pootjes langs het parkoers

Dit soort hekken heb je al in de Tour de France en wat Bos betreft is het een abc'tje om die ook in de rest van de wedstrijden te verplichten. "Dit spreekt eigenlijk voor zichzelf; zulke hekken moeten gewoon overal."

4) Lijnen op de weg in de laatste 300 meter, waardoor er sprintersvakken ontstaan

De komende drie maatregelen van Bos zijn wat ingewikkelder en zullen waarschijnlijk meer weerstand oproepen dan de eerste drie, die elk weldenkend mens wel zal steunen. Bos wil in sprints lijnen op de weg, zodat er aan de zijkanten speciale sprintersvakken ontstaan. Eén lijn komt midden op de weg, twee andere een kleine meter van de hekken.

"Daarmee creëer je sprintersvakken langs de hekken. Wie daar op 300 meter van de finish op kop zit, mag er niet meer uit - en dat geldt ook voor sprintaantrekkers. Je voorkomt ermee dat mensen over de weg gaan zwerven. Het wordt eigenlijk net zoals op de baan."

5) Niet langs de hekken passeren in de sprintersvakken

In de sprintersvakken (van net geen meter breed dus) aan weerzijden van de weg wordt niet gepasseerd in de ruimte tussen de renner die ingehaald wordt en de hekken. "Je kunt dan niet meer in kleine gaatjes duiken, zoals Sagan in de Tour deed. Wie wel passeert op zo'n manier wordt gedeclasseerd", aldus Bos.

6) Uit de keirin: twee lijnen doorkruisen is diskwalificatie

De lijn in het midden van de weg die Bos wil invoeren dient ter referentie om rechtuit te sprinten, maar heeft ook een reglementaire functie. "Je kunt dan een regel uit de keirin invoeren: wie twee lijnen op de weg passeert, wordt gediskwalificeerd."

Nieuws
  • Cor Vos
Bekijk het originele bericht