In beeld: bezorgden negen fietsen op dak INEOS-ploegleidersauto Filippo Ganna de tijdritwinst in de Dauphiné
Een marginal gains-slimmigheidje van INEOS Grenadiers of valt dit onder de noemer valsspelen?
Jumbo-Visma-tijdritgoeroe Mathieu Heijboer droeg gisteren al argumenten aan waarom Wout van Aert woensdagmiddag in de tijdrit van de Dauphiné volgens hem eigenlijk een betere prestatie leverde dan ritwinnaar Filippo Ganna.
Lees ook: Mathieu Heijboer over tijdrit Dauphiné: 'Wout reed de beste tijdrit, beter dan Ganna'
En inderdaad, met een verschil van twee seconden maken de marginal gains het verschil. INEOS toverde er eentje uit hun hoge hoed (of waarschijnlijk doen ze dit al langer en zijn ze ook niet de enige...)
De ploegleidersauto die Ganna tijdens de tijdrit begeleidde had namelijk aanzienlijk meer fietsen op het dak staan dan de Italiaanse wereldkampioen nodig had kunnen hebben. We tellen er zo goed en kwaad als het gaat een stuk of negen op het dak en het zijn ook voor het merendeel wegfietsen.
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat ook auto's (en zelfs andere wielrenners) die achter een wielrenner rijden hem wegens circulerende luchtstromen een voordeel oplevert. En hoe hoe hoger die auto is, hoe groter het voordeel. Zie hier de reden waarom INEOS de hele inhoud van de fietsschuur op het dak heeft staan.
Bovendien, zo stelt de Twitteraar die dit ontdekte, rijdt de auto ook nog wel heel erg dicht achter Ganna. Zou de UCI dit niet aan banden moeten leggen voor een eerlijke strijd?
Overigens weten we niet of ze dit bij Jumbo-Visma niet ook doen. Dus als er iemand een foto heeft van de auto die achter Wout van Aert reed heeft, dan kunnen we een vergelijkend warenonderzoek doen...
- Cor Vos