Wind tegen of niet: UAE-trein verpulvert Galibier-record (en Pogacar bergop 37 km/u en daalde net zo hard als Pidcock in 2022!)
Na de eerste bergrit in de Tour is het tijd voor de cijfertjes en die zijn in het geval van UAE en Pogacar behoorlijk indrukwekkend.
De Roemeense wielertwitteraar Mihai Simion schakelde na afloop van de eerste bergrit van de Tour over de Galibier niet over naar de EK-wedstrijd van zijn land tegen het Nederlands Elftal (achteraf maar goed ook voor 'm...). In plaats daarvan verzamelde hij flink wat data over de beklimming (en afdaling) van de Galibier. UAE en Pogacar waren er indrukwekkend.
UAE-trein dendert met wind tegen over Galibier
De renners reden de Galibier op via de kant van de Lautaret. Op de top van die 'loper' is het nog 8,6 kilometer a 6,8 procent klimmen naar de Galibier. Tadej Pogacar deed daar 20 minuten en 46 seconden over. Dat is, ondanks een felle tegenwind, een dik record. Hij verpulvert de tijd van Nairo Quintana uit 2019 met maar liefst 1 minuut en 40 seconden.
Dat was natuurlijk ook grotendeels te danken aan de indrukwekkende UAE-trein die het grootste deel van de klim op kop reed. Pas op 800 meter voor de top plaatste Pogacar een verschroeiende demarrage (daarover zo meer). Daarvoor deden zijn secondanten het werk.
Er was wat reuring over Juan Ayuso, die een poosje achterin de groep ging zitten en door Joao Almeida tot de verantwoording werd geroepen om weer kopwerk te doen. UAE deed het slim om met de harde wind de klim te benaderen op een 'kop over kop'-manier.
Simion rekende ook uit wie hoeveel kopwerk voor z'n rekening nam op het segment van de Galibier. Dat levert een interessant tabelletje op waaruit blijkt dat Almeida inderdaad het grootste deel van het werk opknapte. De jonge Juan Ayuso reed bijna de helft minder op kop op de klim.
Ze begonnen de klim met Marc Soler aan kop van het toen al flink uitgedunde peloton, maar die hield het maar 15 seconden vol. Daarna volgde Pavel Sivakov, die het iets meer dan 3 minuten volhield. Adam Yates, die, als nummer drie van vorig jaar, wat tegenviel reed iets meer dan 2 minuten op kop. Hieronder kun je de tijden zelf bekijken. Pogacar hoefde maar 2 minuten in de wind te rijden.
37 kilometer per uur bergop...
Die 2 minuten in de wind van Pogacar gingen wel keihard. Simion bekeek de Strava-file van Pogacar die hij uploadde na de rit en kwam tot de conclusie dat hij tijden zijn aanval in de laatste steile hectometers van de Galibier maar liefst een maximum snelheid van 37 kilometer per uur bereikte.
De laatste 700 meter, waarin het wegdek met 10 procent stijgt, legde hij af in 1 minuut en 55 seconden. Dat houdt dus in dat hij 24 kilometer per uur reed over dat stuk.
Pogacar bijna net zo snel als knalafdaling Pidcock
Bergaf pakte Pogacar de meeste tijd op Vingegaard. Dat deed hij vooral in het bijtrapstuk richting Valloire, maar ook in het technische deel van de top naar Plan Lachat ging hij keihard.
Waarschijnlijk kun je je de afdaling van Tom Pidcock uit 2022 nog wel herinneren op dat traject. Nou, Pogacar ging daar volgens de data van het Strava-segment maar een seconde minder hard.
De mannen van UAE en Tadej Pogacar (behalve de arme Nils Politt die, nu ze het geel weer hebben, wel weer op kop van het peloton zal moeten rijden...) kunnen het vandaag en morgen relatief rustig aan doen. Er staan twee sprintetappes op het programma. Vrijdag is het weer een belangrijke dag voor het klassement met een tijdrit van 25 kilometer.
- Cor Vos