Patrick Lefevere gaat los op gravelrit: 'Helemaal anti! Is dit hoe we renners willen zien?'

Veel mensen verheugen zich op de gravelrit van zondag, maar Patrick Lefevere hoort daar duidelijk niet bij... Hij geeft de Tour-organisatie ervan langs. 

In zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad haalt Patrick Lefevere uiteraard de tijdritwinst van Remco Evenepoel aan, maar de Vlaamse ploegbaas van Soudal Quick-Step koppelt dat aan de gravelrit die morgen in en rond Troyes op het programma staan. De renners krijgen dan 32 kilometer onverharde stroken te verduren.

Lefevere vindt het onzin

Wat Lefevere betreft had dat niet gehoeven, op z'n zachtst gezegd. Hij vindt het om te beginnen oneerlijk. "Je wil niet weten hoeveel tijd, moeite en manuren er in de voorbereiding op deze tijdrit zijn gekropen. Door Remco en de staf... mijn frustratie is: alle tijdswinst in het klassement, waar zo hard voor is gewerkt, kan je zondag in de gravelrit in veelvoud kwijtspelen met één lekke band."

Inmiddels kan hij ook de schoonheid wel inzien van gravelen, maar in de Tour? Nee. "Ik kom er met graagte voor uit: ik ben helemaal anti. Ooit was ik tegen de Strade Bianche, maar alleen een idioot verandert nooit van mening. Die koers kan ik ondertussen appreciëren. Maar gravel in de Tour? Onzin, vind ik het."

Geblokkeerde versnellingsapparaten

Lefevere steekt zijn mening over koersen op onverharde wegen in een grote ronde niet onder stoelen of banken en haalt daarbij ook een voorbeeld aan uit de Giro van veertien jaar geleden.

"Vermaak voor de massa, brood en spelen. Er staat een beeld op mijn netvlies gebrand van Cadel Evans in de Giro van 2010. Hij won toen de gravelrit, maar kwam over de meet met een aangekoekte grind-brei die zijn hele gezicht bedekte. Is dat hoe we de renners willen zien? Ik herinner me ook dat de geblokkeerde versnellingsapparaten in onze ploeg niet te tellen waren."

Op 26 punten extra mensen met wielen

Hij snijdt ook nog aan dat de organisatie van de Tour graag de ecologische voetafdruk wil verminderen, maar ondertussen een gravelrit in het parkoers opneemt die daar volgens Lefevere allesbehalve aan bijdraagt.

"Op 26 punten staan we zondag met wielen. Ik weet dat alle andere ploegen hetzelfde doen. Allemaal omdat de ASO de renners per se 32 kilometer over zand met stenen wil zien rijden.”

Het argument dat rijden over gravel tegenwoordig bij het wielrennen hoort, gaat er niet in bij Lefevere. "De Tour beloont de compleetste renner, maar daar zijn limieten aan. Voor mij: geen gravel, geen col die zo steil is dat je er een mountainbikeverzet voor nodig hebt en ook geen kasseien."

Bekijk het originele bericht