Aike Visbeek: Raar dat het gat van tweede titelsponsor zo moeilijk opgevuld raakt, Girmay haalde de Amerikaanse voorpagina's'

Intermarché-Wanty is de ploeg met het laagste budget in de WorldTour, maar met Biniam Girmay heeft het toch een van de absolute smaakmakers uit de wielersport in de ploeg. 

Nieuws Tim Beck

Het is geen geheim dat het Intermarché-Wanty van Girmay de ploeg is met het laagste budget in de WorldTour. Het weerhield ze er niet van om het contract van de kopman deze zomer te verlengen tot en met 2028. Hij staat garant voor de toekomst, stelt sportief directeur Aike Visbeek in gesprek met Het Laatste Nieuws.

Het geeft zekerheid en de kans om vooral op het sportieve te richten. "Nu moeten we gewoon doorschakelen en vanaf 2025 voor onze volgende droom gaan, zei ik tegen CEO Jean-François Bourlart: een klassiek Monument. Mét Bini, in eerste instantie."

Verder ziet de Noord-Hollander ook Gerben Thijssen doorgroeien tot een sprinter om rekening mee te houden. "En op termijn met doorstromend talent als Francesco Busatto en Felix Ørn-Kristoff, als Europees kampioen bij de drie beste junioren ter wereld, die we toch maar mooi uit de grijpgrage handen van de rijkste WorldTour-ploegen hebben kunnen houden."

Talentenontwikkeling is waar de Belgische ploeg dus enigszins gedwongen op inzet. "Het makkelijkste zou zijn om enkele renners te halen die er net een fantastisch seizoen hebben opzitten en pakweg een sterke klassementspion naast Bini te zetten die voor meer rust en balans zorgt. Maar dat is financieel onhaalbaar."

Stappen zetten

Waar Girmay uit handen blijft van de concurrentie verliest de ploeg wel talentvolle jongens als Madis Mihkels en Rune Herregodts volgend jaar. Visbeek is zich er dan ook van bewust dat ze niet voor eeuwig rond dit budget kunnen blijven hangen. "Niet dat er angst regeert voor wat de toekomst brengt. We hebben sportieve perspectieven, cruciaal in onze huidige context."

"Maar... we kunnen het ons niet permitteren om te slapen en niet aan de lange termijn te denken. Het mag geen tikkende tijdbom worden. Op een bepaald moment gaan we die nodige stappen wel moeten zetten. En groeien."

Zo niet dan zou de ploeg failliet kunnen gaan, aldus Visbeek. "Tenzij de aansluiting van onder af perfect verloopt en je met het minimum aantal mensen altijd het maximum resultaat blijft boeken. Een schier onmogelijke opgave. Het wordt dus stilaan tijd dat er vers geld komt. De plek van tweede titelsponsor ligt open, Jean-François en Maxime Segers zijn er hard mee bezig."

"Raar eigenlijk, dat dat zo moeilijk opgevuld geraakt. Met Girmay hebben we toch iemand met een eigen identiteit, die in Amerika de voorpagina’s haalde en er op de internationale markt enorm uitspringt? We hopen van harte dat het er alsnog van komt."

Nieuws
  • Cor Vos
Bekijk het originele bericht