"Het zat altijd in mijn achterhoofd', vertelt Boom aan Wieler Revue. "Tijdens mijn loopbaan stelde ik mezelf regelmatig de vraag: wat wil ik hierna? Ik kwam tot de conclusie dat ik mijn ervaring wilde delen met jonge wielrenners. Of in dit geval wielrensters. Het aanbod kwam en ik dacht: waarom zou ik het niet doen als ik het leuk vind om met mensen te werken in de sport die me zo nauw aan het hart gaat?"
Boom heeft in de loop der jaren een naam en reputatie opgebouwd. Een renner met het hart op de tong die niet om de hete brij heen draaide. Een coureur bovendien die na een geleverde inspanning eens durfde te genieten van een prestatie. Hij moet zich er nog steeds voor verantwoorden, vertelt hij. "Er is een beeld van me ontstaan tijdens mijn loopbaan en dat bestaat nog steeds. Iedereen mag vinden wat hij wil, maar ik til niet te zwaar aan de reacties van de buitenwereld. Ik werkte tijdens mijn loopbaan keihard voor mijn doelen, maar ontspande vervolgens ook. Dat werd me meestal niet in dank afgenomen."
Lotte Kopecky
Bij Liv Racing, dat vorig jaar nog als CCC-Liv door het leven ging, is veel veranderd. Zo vertrok boegbeeld Marianne Vos naar Team Jumbo-Visma. "Het is niet dat we meteen merken dat er veel minder mogelijk is", verzekert Boom. "Neemt niet weg dat het fijn zou zijn als er een nieuwe sponsor bijkomt. We hebben het renstersbestand flink moeten terugschroeven. Van vijftien naar tien. Het zal voorkomen dat koersen overlappen, maar over het algemeen zullen wij een enkel programma rijden. We blijven in de WorldTour, maar zijn niet verplicht alles te rijden."
Door het vertrek van Vos en in mindere mate Ashleigh Moolman voorspelt de kersvers ploegleider dat de wielerwereld een ander Liv Racing gaat zien komend seizoen. "Met Lotte Kopecky hebben we een veelbelovende vervangster, terwijl veel van de andere vrouwen aanhikken tegen de stap naar status van kopvrouw. Met name doordat Vos in elke koers als topfavoriete gold. Al die meiden hebben zich afgelopen jaren moeten wegcijferen voor Marianne. Logisch, maar ze hebben de potentie om meer eruit te halen als ze voor eigen rekening mogen rijden. Dat kan komend jaar. Met Lotte hebben we een duidelijke kopvrouw, maar zij moet de stap naar het niveau van Marianne nog zetten en zal zich bovendien focussen op de Olympische Spelen."
Niet altijd de makkelijkste
Gezien zijn jarenlange ervaring in het profpeloton kan Boom prima inschatten hoe de mannenwereld verschilt van het vrouwenpeloton. Twee zaken vallen hem op: bij de vrouwen wordt minder hiƫrarchisch gedacht en rensters zijn eerder geneigd iets te vragen als ze ergens mee zitten. "Ik ben vorig seizoen mee geweest naar een aantal koersen en ik merkte direct dat de rensters veel informatie aan mij vroegen en openstonden voor wat ik had te zeggen. Dat is leuk om te merken. Mijn ervaring is dat het bij mannen anders eraan toegaat. Mannen zijn eerder geneigd om hun eigen ding te doen. Daar merk ik bij Liv Racing niets van."
De lessen die Boom leerde tijdens zijn actieve loopbaan zal hij gretig gebruiken op de stoel van ploegleider. Hij weet dondersgoed dat hij niet altijd de makkelijkste was op mee samen te werken, maar tegelijkertijd benadrukt hij dat er genoeg ploegleiders zijn waarmee hij het goed kon vinden. "De belangrijkste? Voor mij is dat Nico Verhoeven geweest. In mijn jaren bij de opleidingsploeg van Rabobank en de eerste seizoenen bij de profploeg heb ik onwijs veel aan Nico gehad. Hij was voor mij het voorbeeld van hoe een ploegleider zou moeten zijn. Heel fanatiek in de coaching. Ik had dat nodig. Verder verwachtte ik van een ploegleider dat hij betrokken was, wist wat er speelde in de groep, proactief bezig was met de voorbereiding op koersen en ik wilde dat we iedere race een doel voor ogen hadden. Dat kan zijn winnen, maar ook een persoonlijk doel. Voor deze punten sta ik als ploegleider."
Online onbeperkt lezen en Wieler Revue thuisbezorgd?
Abonneer nu en profiteer!
Probeer direct- Cor Vos