Lotto Dstny rijdt al 12 jaar rond met de fietsen van het Belgische Ridley. Er loopt nog een contract tot eind 2025, maar de Belgische formatie zou dat contract vroegtijdig willen beëindigen. Financiëel ongenoegen en problemen met het materiaal liggen aan de basis van de onvrede bij het management van de Lotto-ploeg.
Volgens Het Nieuwsblad verliepen de onderhandelingen met de wielerconstructeur uit Paal-Beringen al jarenlang niet van een leien dakje. De 'kleine lettertjes' zouden te vaak in het voordeel van Ridley zijn. Terwijl andere teams nog kunnen onderhandelen over bijkomende componenten, werd tussen Lotto en Ridley een packagedeal gesloten.
Ook de laatste contractverlenging, afgesloten tussen voormalig CEO John Lelangue en Ridley, zorgde voor onvrede. Vanwege de coronacrisis beperkte Ridley haar financiële bijdrage tot een minimum, terwijl fietsconstructeurs net gouden zaken deden in die periode.
Materiaal
Huidig CEO Stephane Heulot zou recentelijk dan ook naar het hoofdkantoor van Ridley gestapt zijn om zijn ongenoegen te uiten. Dat ging trouwens niet enkel over het financiële aspect, want ook met het materiaal zijn er problemen. Ridley hinkt achterop op vlak van innovatie en de tijdritfietsen van Lotto Dstny zijn niet concurrentieel ten aanzien van de concurrentie.
Tot slot wil de Lotto-ploeg voortaan ook veel meer wil inzetten op 'performance' en is het dus duidelijk dat ze een nieuwe fietspartner zoekt. De vertrouwensbreuk is een feit, maar bij Ridley wijzen ze op de verbintenis die nog tot 2025 loopt...
Nieuwe kandidaten
Dan rest de vraag: met welke fietsen rijden ze volgend seizoen dan wel? Sportief manager Kurt Van De Wouwer en Chief Business Officer Yana Seel werden de afgelopen weken gesignaleerd bij Wilier (waar Astana mee rijdt) en Cannondale (waar EF Education-EasyPost mee rijdt). Ook BMC is kandidaat om vanaf 2024 de fietsen te leveren.
- Photo: Luca Bettini/SCA/Cor Vos © 2023