Parkoers
In de beginfase van de koers liggen de nodige heuveltjes te wachten voor de renners. Met na ruim dertig kilometer de Côte de Chaptuzat (2,7 kilometer aan 4,1 procent). Wellicht de plek voor sterke aanvallers om weg te rijden, maar de kans is een stuk groter dat de vlucht van de dag in de fase ervoor al is weggereden.
De finale van de etappe is niet al te zwaar en te veel ploegen zullen baat hebben bij een massasprint. Het loopt weliswaar enigszins op en af in de laatste zestig kilometer, maar het is niet zwaar genoeg om te sprinters te verrassen.
In de slotfase gaat het een beetje naar beneden richting Moulins, maar de laatste drie kilometer is volledig vlak. Koersdirecteur Christian Prudhomme ziet een klassieke massasprint dan ook als meest waarschijnlijke scenario.
“Hoewel de wegen van de Allier een nogal bedrieglijke aanslag op de reserves van de renners zullen hebben vanwege de opeenvolgende ‘beenbrekende’ beklimmingen, zou het rechte stuk van 1300 meter in het hart van Moulins ideaal moeten zijn voor sprinters.”
Om een andere reden wordt dit een historische dag in de Tour de France. “Met de finish in Moulins heeft de Tour de France alle prefecturen van het vasteland van Frankrijk aangedaan.”
Profiel
Tijd & TV
Je volgt de Tour op Eurosport, Sporza of de NOS. De finish wordt vandaag volgens het snelste tijdschema om 17.19 uur verwacht. Volgens het traagste tijdschema zijn de renners om 17.42 uur binnen.
Wielerhistorie
In 2020 fungeerde Clermont-Ferrand - startplaats van vandaag - ook als beginplek. Het werd de dag van Søren Kragh Andersen, die zijn eerste van twee etappes die Tour de France wist te winnen. Met drie ritzeges in totaal werd het een van de meest succesvolle Tours uit de geschiedenis van het huidige Team DSM.
Wanneer begon die geschiedenis van de ploeg van Iwan Spekenbrink met de Tour de France? In 2009 kregen ze een wildcard, maar waren ze niet veel meer dan pelotonvulling. Een aantal renners die toen aan de start stond: Fumiyuki Beppu, Koen de Kort, Simon Geschke, Jonathan Hivert en Kenny van Hummel.
Na twee seizoenen zonder Tour de France keerde Team DSM in 2012 terug. Een jaar later won het liefst vier ritten met Marcel Kittel. In 2014 deed de Duitse spurtbom dat dunnetjes over, terwijl de ploeg ook in 2015 (Simon Geschke), 2016 (2x Tom Dumoulin), 2017 (2x Michael Matthews, 2x Warren Barguil en 2018 (Tom Dumoulin) minstens één rit wist te winnen.
Na een vruchteloos 2019 en het geweldige 2020, heeft Team DSM de laatste twee edities van de Tour de France weinig potten kunnen breken.
Trivia
Clermont-Ferrand is de stad van Michelin. De bandenspecialist die in 1889 werd opgericht en nu een van de grootste bandenproducenten ter wereld is. Begin deze eeuw was Kleber, onderdeel van Michelin, de officiële bandensponsor van de Tour de France.
Alle voertuigen van de Tour de France reden op banden van Kleber. Dat veranderde in 2017 toen de ASO een partnerschap aanging met het Duitse Continental. Continental is nog steeds betrokken als sponsor van de Tour de France.
Continental is een van de vijf belangrijkste partners van de Tour de France. De andere zijn Le Crédit Lyonnais (bank), Skoda (automerk), E.Leclerc (supermarktketen) en Krys (opticienketen).
Andere geldschieters worden onderverdeeld in officiële partners (onder meer Santini, Shimano, Vittel, Orange en Strava), officiële leveranciers (onder meer Yamaha, Adecco, Senseo, AkzoNobel en Orangina), officiële supporters (onder meer Haribo) en officiële mediapartners (onder meer Le Parisien en France Info).
- Beeld: ASO