Parkoers
Het spektakel in de Alpen zit er nog allerminst op, want ook de vijftiende rit is er eentje om duimen en vingers bij af te likken. De opeenvolging van zware inspanningen zou zomaar funest kunnen worden voor een van de klassementsrenners.
De eerste dertig kilometer zijn weliswaar vrij makkelijk, maar dan volgen drie beklimmingen. Niet zwaar, maar wel uitdagend genoeg om al een heel zwik aan renners overboord te gooien en voor de aanvallers met goede benen om een vlucht op poten te zetten. Met de Col de la Forclaz de Montmin, op zo’n honderd kilometer van het einde, kan de finale écht beginnen. Deze klim is 7,2 kilometer lang aan een stijgingspercentage van 7,4 procent.
Na een tussenfase wacht een tweetrapsraket: de Col de la Croix Fry (11,7 kilometer aan 7 procent) en Col des Aravis (4,6 kilometer aan 6,1 procent). Na nog een tussenfase wacht het toetje van de dag. En dat is wederom een tweetrapsraket, waarvan het eerste gedeelte loeizwaar is.
De Cote des Amerands is slechts 2,8 kilometer, maar het gemiddelde stijgingspercentage aan 9,9 procent zal de benen doen voelen. Na een korte afdaling moeten de renners ook de weg naar Saint-Gervais Mont Blanc nog zien te bedwingen. Een onregelmatige klim van 6,8 kilometer aan 7,9 procent. Het is haast ondoenlijk om in een lekker ritme te komen, want een kilometer aan drie procent kan worden opgevolgd door eentje aan 11,1 procent.
Profiel
Profiel van de slottweetrapsraket
Tijd & TV
Je volgt de Tour op Eurosport, Sporza of de NOS. De finish wordt vandaag volgens het snelste tijdschema om 18.00 uur verwacht. Volgens het traagste tijdschema zijn de renners om 18.36 uur binnen.
Wielerhistorie
Nee, Jonas Vingegaard stond niet te boek als het allergrootste talent bij de junioren en beloften. Een van de eerste glimpen van zijn klasse liet hij in 2018 zien in Saint-Gervais Mont Blanc. Hij won daar namelijk de proloog van de hoogaangeschreven beloftekoers Giro Ciclisto della Valle d’Aosta Mont Blanc.
Over 7,9 kilometer was hij liefst zeven seconden sneller dan Stefan de Bod. Een dag nadien bezweek hij onder de druk die hij zichzelf oplegde en kwam hij ten val in de Italiaanse wedstrijd. De proloogzege was desondanks een eerste signaal van zijn klasse ten opzichte van de beste beloften ter wereld.
Al was ontdekker Christian Andersen eerder overtuigd van de kwaliteiten van de Deen. In 2016 eindigde Vingegaard namelijk tweede in de Ronde van China. “Na die tweede plek wist ik dat Jonas speciaal was”, vertelde Andersen vorig jaar tegen Wieler Revue.
“Dat was internationaal gezien zijn eerste topresultaat. Op het moment dat hij prof werd, wist ik dat hij ooit op het podium van een grote ronde zou staan. Ik voorspelde dat het zou gebeuren in 2022, maar met zijn tweede plek in de Tour van 2021 liep hij voor op mijn voorspellingen, haha."
"Hij viel in China ook op bij profploegen, want Androni-Giocattoli reed daar ook en wilde hem voor het seizoen erop vastleggen. Er werd gesproken, maar het is niet dat hij op het punt stond een contract te tekenen. Jonas was pas twintig jaar en wij hebben hem ook gezegd dat het belangrijk was om de juiste ploeg te vinden.”
Trivia
Halverwege de vijftiende etappe rijdt het peloton langs het Meer van Annecy. Het is het bekendste meer van Frankrijk. Het meer is ontstaan door het smeltende gletsjerwater uit de Alpen en is tegenwoordig het op twee na grootste meer van het land.
De oppervlakte van het meer is 27,59 vierkante kilometer en heeft een maximale lengte en breedte van respectievelijk 14,6 en 3,35 kilometer. De gemiddelde diepte is 41,5 meter, terwijl de maximale diepte 80,6 meter is.
Toch valt het op de kaart enigszins in het niet, omdat het zo'n veertig kilometer zuidelijker ligt dan het grootste meer van West-Europa: het Meer van Genève. Dat is namelijk ruim twintig keer zo groot en bijna vier keer zo diep als het Meer van Annecy. Overigens ligt het Meer van Genève ook voor een gedeelte in Frankrijk.
- Beeld: ASO